A A+ A++

“W perspektywie kilku lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane przez pojazdy napędzane wodorem” – chwalił się Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, ponad dwa lata temu. Tymczasem projekt spalił na panewce. Metropolia nie tylko unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym, podobny los czeka oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich. Co na to spółka Komunikacja Miejska Rybnik, która już sporo zainwestowała w wodór? Czy nie obawia się późniejszych wysokich kosztów eksploatacji?

W maju 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Metropolii GZM o dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Projekt zakładał, że pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę “za około dwa lata”, czyli w 2023 roku. <<Metropolia kupuje 20 autobusów na wodór. Jest zielone światło>>

– Wodór to technologia o ogromnym potencjalnie, która w niedalekiej przyszłości ma szansę rewolucjonizować energetykę i transport publiczny. Tym bardziej cieszy nas informacja, że w perspektywie kilku najbliższych lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane właśnie przez pojazdy napędzane wodorem – mówil wówczas Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Zobacz także

Kilka miesięcy później – we wrześniu 2021 roku – Metropolia uzyskała na ten cel dotację w kwocie 81 mln zł z NFOŚiGW. <<Metropolia dostanie 80 mln na zakup 20 autobusów wodorowych>>

Wodorowy projekt GZM nie wypalił, mimo dotacji. Metropolia tłumaczy

Teraz okazuje się, że cały wodorowy projekt GZM spalił na panewce. Co się stało?

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym. Metropolia zamierza też unieważnić oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich – poinformowała PAP.

Jak podaje Portal Samorządowy, GZM czekała na oferty w tym przetargu do 10 sierpnia br. Wpłynęła jedna. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto Orlen zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą.

Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje – przytacza Portal Samorządowy wypowiedź przewodniczącego zarządu GZM Kazimierza Karolczaka.

GZM: Do wodoru być może wrócimy, w przyszłości

Kazimierz Karolczak dodał ponadto, że – mimo iż rząd wspiera zakup autobusów – w pakiecie pozostają niestety o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji.

Tutaj żadnego wsparcia nie ma, a wydatki to zwiększone koszty bieżące, które coraz bardziej przytłaczają samorządy. Mam nadzieje, że do wodoru w przyszłości wrócimy – dodał.

Przetarg unieważniony. GZM nie kupi paliwa wodorowego

Metropolia ogłosiła przetarg na zakup paliwa wodorowego w marcu tego roku.

Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego. Dodatkowo w prawie opcji możliwe będzie zwiększenie wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużenie dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Ten rodzaj paliwa będzie stosowany w autobusach napędzanych wodorem, które w przyszłym roku mają wozić pasażerów – informowała GZM w komunikacie.

Jak wynika z dalszej części komunikatu, zamówienie podstawowe miało być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych tego typu autobusów, a paliwo wodorowe miało trafić do przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Katowicach, Tychach oraz Świerklańcu.

W przypadku przedsiębiorstw w Tychach oraz w Świerklańcu zamówienie obejmuje wyłącznie dostawy paliwa wodorowego. PKM-y wybudują bowiem własne stacje tankowania wodorem. Przypomnijmy, że 1 marca podpisały one umowy dofinansowania z budżetu NFOŚiGW na realizację tych inwestycji. W przypadku PKM Katowice przyszły dostawca musi udostępnić własną stację tankowania wodorem na potrzeby taboru autobusów z ogniwami paliwowymi – czytamy w dalszej części informacji z marca.

Decyzję o unieważnieniu tego postępowania zamieszczono w ostatnich dniach na platformie zamówień Metropolii.

Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa – powiedział PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, cytowany przez Portal Samorządowy.

Czytaj kolejne strony:

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZielona Granica nie dostanie Oscara. Holland twierdzi, że padła ofiarą szantażu
Następny artykułLampa do przedpokoju – jakie rozwiązania wybrać?