A A+ A++

Decyzję w tej sprawie podjęli prezydenci, burmistrzowie oraz wójtowie miast tworzących metropolię. Na ostatnim zgromadzeniu dali zarządowi GZM zielone światło, by dokapitalizował PKM w Sosnowcu, Tychach oraz Gliwicach w sumie ok. 9 mln zł. Metropolia zostanie współwłaścicielem miejskich przewoźników, wprowadzi także swoich przedstawicieli do rad nadzorczych.

GZM: PKM-y bez przetargów

Taki zabieg pozwoli GZM zlecać firmom przewozy, bez konieczności organizowania przetargów po tym, jak w przyszłym roku wygaśnie okres obowiązujących umów. Metropolitalno-miejskie spółki będą też mogły dostać zlecenie na wożenie pasażerów na tzw. metroliniach, które mają zostać uruchomione w przyszłym roku.

– Powierzanie przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej obsługi poszczególnych linii będzie korzystniejsze nie tylko z punktu widzenia efektywności organizacji pracy ZTM, ale przede wszystkim przełoży się na komfort pasażerów, bo będziemy mieli większe pole manewru, jeśli chodzi o dostosowanie rozkładów jazdy czy tras do pojawiających się i – ostatnimi czasy często zmieniających się – potrzeb – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM. Dodaje, że będzie też łatwiej zmienić np. trasę przebiegu linii i skierować ją do obsługi przystanków, gdzie występuje takie zapotrzebowanie.

Katowice będą startować w przetargach?

– Umowy poprzetargowe natomiast zawierają sztywne ramy, które wykluczają dziś taką elastyczność zarządzania – wyjaśnia.

Kazimierz Karolczak ucina też spekulacje, że tym ruchem GZM chce wyeliminować prywatnych przewoźników. Miejskie PKM mają mieć nadal zlecane ok. 2/3 przewozów, a prywatne firmy pozostałe. – Ta zasada zostanie utrzymana. Nadal będziemy ogłaszać przetargi – mówi.

Jedynym miastem, które na razie nie chce, by GZM została udziałowcem lokalnego PKM-u są Katowice. Miasto stwierdziło, że potrzebuje jeszcze czasu na analizy.

Jeżeli jednak nic w tej sprawie się nie zmieni, to żeby PKM Katowice dostał od Zarządu Transportu Metropolitalnego zlecenia na przewozy, to firma będzie musiała wygrać przetarg. Pewność 5-letnich zleceń z ZTM na przewozy jest też potrzebna przy ubieganiu się o unijne dotacje na zakup nowych autobusów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStrajk Kobiet. Krytyka okładki z Anją Rubik. “To nie jest rewolucja”
Następny artykułNA SYGNALE: Kobieta potrącona na przejściu dla pieszych