A A+ A++

Ścieżki sportowców i celebrytów krzyżują się często z bardziej lub mniej wiarygodnymi kryptowalutami. W ostatnim czasie do grona gwiazd promujących drugą z tych kategorii dołączył (nie po raz pierwszy) Lionel Messi.

Messi reklamuje memową kryptowalutę. Wyjdzie na tym jak Kim Kardashian?
fot. Matthias Oesterle / / ZUMA Press

500 mln osób obserwujących konto Lionela Messiego na Instagramie mogło zobaczyć 8 lipca reklamę kryptowalutowego tokena o nazwie WATER. Argentyńska legenda futbolu opublikowała relację z nazwą i logotypem projektu.

W ciągu kilku godzin od wystawienia reklamy przez Messiego cena tokena WATER zyskiwała nawet 425%, w szczytowym momencie rosnąc z 0,00028 USD do 0,00147 USD. Tego samego dnia jej kurs spadł jednak do 0,0009 USD. Ponad tydzień później cena WATER wynosi ok 0,00042 USD.

Finalnie wpływ reklamy Argentyńczyka na kurs memecoina okazał się na tyle niewielki, że niemal nie widać go na dłuższym wykresie jego notowań. Przyczyną może być fakt, że WATER jest niedostępny na scentralizowanych giełdach. Co za tym idzie, kupno tokena wymaga od inwestorów nieco większej wiedzy niż w przypadku bardziej popularnych kryptowalut.

Kurs tokena Water (CoinGecko)

Token, w którego promocję zaangażował się Messi, wzbudza spore kontrowersje. Oparty na kryptowalucie Solana WATER to tzw. memecoin, czyli cyfrowe aktywo stworzone do spekulacji. W przypadku tego projektu odbywa się ona pod płaszczykiem aktywizmu i dbania o środowisko.

Identycznie było zresztą z innym memecoinem o nazwie PLANET, promowanym przez słynnego piłkarza w marcu, którego kurs stracił od swojego szczytu 95%. Jeszcze wcześniej Messi reklamował token Leaf, którego twórcy opróżnili pulę płynności 5 dni po jego reklamie, okradając inwestorów.

“WATER przeprowadzi globalne kampanie marketingowe i społeczne, kierując uwagę miliardów na problemy związane z wodą, i ogłosi partnerstwo z głównymi globalnymi organizacjami charytatywnymi i światowymi decydentami” – napisano na stronie projektu.

W opisie na oficjalnej stronie tokena, czytamy również, że jego twórcy podzielili realizację projektu na cztery główne etapy o nazwach “deszcz”, “rzeka”, “morze” i “ocean”, w których planują przedsprzedaż tokena, jego notowanie na scentralizowanych giełdach, partnerstwa z celebrytami i wreszcie transformację w “ekologiczną charytatywną walutę” o globalnym zasięgu.

Kryptowalutowy analityk Alex Krüger, napisał na platformie X, że cena tokena spadła poniżej ceny początkowej przez dumping ze strony osób związanych z projektem i nazwał WATER “prawdziwym shitcoinem”. W kolejnym poście podzielił się refleksją, że Messi może nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że na jego Instagramie pojawiła się reklama memecoina, ponieważ za publikacje mógł odpowiadać jego menadżer, którym jest ojciec piłkarza.

Podejrzany token

Wątpliwości w sprawie memecoina WATER pojawiły się już w dniu jego premiery na dwóch zdecentralizowanych giełdach, na których zadebiutował pod koniec czerwca. Analitycy z firmy Lookonchain zauważyli, że w momencie jego wystawienia na platformach Raydium i Jupiter, twórcy przetransferowali 844,44 mln tokenów do 11 nowych portfeli, które nie brały udziału w przedsprzedaży.

Po otrzymaniu memecoinów, osoby kontrolujące adresy sprzedały je za 18 600 SOL, czyli ok. 2,35 mln USD według kursu z dnia transakcji. Innymi słowy deweloperzy stojący za projektem mogli sprzedać w momencie jego startu prawie 1% podaży. 

Dalsze obawy związane z memecoinem dotyczą koncentracji jego podaży w rękach insiderów. Według analityków Bubblemaps grupa portfeli powiązanych z właścicielami projektu kontroluje po kryjomu 30% wszystkich tokenów WATER. “Poślijcie to do zera” – skomentowali w poście na X.

Na stronie Bubblemaps WATER jest opatrzony ostrzeżeniem: “Nieznany projekt. Z tego, co wiemy, to może być cokolwiek: token o złośliwych właściwościach, kopia legalnego tokena, projekt z podejrzanymi członkami zespołu, a nawet kontrakt nieprzeznaczony do użytku publicznego.”

Sprawa dla regulatora

Zdaniem prawników zapytanych w tej sprawie przez portal “Cointelegraph”, reklamy memecoinów opartych na Solanie, w których wzięli udział liczni celebryci, z pewnością przyciągnie uwagę amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Sprawa nie dotyczy tylko tokena WATER i Messiego.

Od końca maja reklamy różnych memecoinów opartych na Solanie pojawiały się w mediach społecznościowych rozmaitych celebrytów. Opublikowali je m.in. Caitlyn Jenner, Iggy Azalea i Jason Derulo. Bubblemaps twierdzi, że każdy z promowanych przez nich tokenów doświadczył w trakcie premiery podejrzanej aktywności insiderów, a niektóre portfele powiązane z twórcami uzyskały w ten sposób miliony dolarów zysku. 

Według jednego z rozmówców “Cointelegraph” Davida Changa z firmy Creo Legal, SEC może pociągnąć Jenner i pozostałych do odpowiedzialności zarzucając im sprzedaż niezarejestrowanych papierów wartościowych. Z wnioskiem tym na łamach portalu zgodził się Liam Hennessey, partner w kancelarii prawnej Clyde & Co, który wskazał na przykład ostatniej hossy, kiedy promocja memecoinów zakończyła się wysokimi karami dla kilku znanych osób. 

W czerwcu 2021 roku, gdy entuzjazm na rynku kryptowalut sięgał szczytów, Kim Kardashian zareklamowała swoim 225 mln obserwujących na Instagramie token Ethereum Max. Według pojawiających się wtedy komentarzy, mogła to być w tamtym czasie pierwsza reklama produktu finansowego, która dotarła do tak dużej liczby odbiorców. Celebrytka miała otrzymać za nią 250 000 USD. Rok później SEC ukarał ją grzywną w wysokości 1,26 mln USD.

Przewodniczący Komisji, Garry Gensler, komentował wówczas, że osoby publiczne muszą oznaczać tego rodzaju płatne współprace. Za promowanie Ethereum Max zapłaciła także była gwiazda Boston Celtics, Paul Pierce, którego kosztował to 1,4 mln USD grzywny.

Bankier.pl

Memecoiny to nowe cyfrowe małpy

Każda z ostatnich hoss na rynku kryptowalut miała swoją charakterystykę i modę na nową kategorię cyfrowych aktywów. Rynek byka z lat 2017 i 2018 przeżywał boom na projekty DeFi i to wokół nich budowano najwięcej oszustw. Hossa z lat 2020-2021 należała do tokenów NFT, w których promocje angażowali się liczni amerykańscy celebryci. Swoimi “Znudzonymi małpami” (kolekcja Bored Ape Yacht Club) chwalili się Eminem, Neymar, czy Justin Bieber (którego NFT straciło od czasu zakupu 95% wartości). 

Twitterowi finfluencerzy promowali “Natrętne pingwiny”, “Krypto Wieloryby” i “Krypto Skały”, a cena pojedynczych okazów sięgała często milionów dolarów. Zza oceanu trend przewędrował również do Polski, gdzie na NFT próbowały zarobić różne “gwiazdy” i medialne osobowości od Natalii Janoszek po Dodę, a lokalna kolekcja cyfrowych obrazków “Fancy Bears” doczekała się reklam na instagramowych kontach Magdy Gessler, Joanny Jędrzejczyk, czy Krzysztofa Gonciarza.

W 2024 roku trend na tokeny NFT powrócił już tylko w częściowym wymiarze. W I kwartale tego roku ich sprzedaż osiągnęła wolumen 4,14 mld USD, natomiast w II spadła do 2,32 mld USD. Dyrektor inwestycyjny Apollo Crypto, Henrik Andersson, komentował na początku lipca dla “Cointegraph”, że miejsce NFT zajęły podczas obecnej hossy memecoiny.

Tygodniowy wolumen sprzedaży tokenów NFT (CryptoSlam)

Wydają się potwierdzać to statystyki. Zgodnie z danymi CoinGecko tylko ostatniej doby tokeny zaliczane do tej kategorii cyfrowych aktywów wygenerowały ponad 5,6 mld dolarów wolumenu obrotu. W związku z kampanią wyborczą w USA dużą popularnością cieszą się m.in. polityczne memecoiny, takie jak Jeo Boden i MAGA (Make America Great Again), którego kapitalizacja rynkowa wynosi 337 mln dolarów, czyli ponad połowę kwoty stanowiącej kapitalizację wszystkich spółek z warszawskiej giełdy (1,95 mld zł).

Michał Misiura

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułParking przy dworcu PKP w Wodzisławiu jak z bajki, bo darmowy. Tymczasem w Rybniku…
Następny artykułHoroskop na dzień 18.07.2024