A A+ A++

Fot. Ministerstwo Edukacji Narodowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało o zmianach, jakie mają zajść w przyszłorocznych arkuszach maturalnych oraz w egzaminie dla ósmoklasistów. Zmiany mają być podyktowane sytuacją epidemii i długotrwałą nauką zdalną. Egzaminy mają zostać przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.

Minister Edukacji poinformował, że zakończył się pierwszy etap prac ekspertów nad zmianami, jakie miałyby być wprowadzone w przyszłorocznych arkuszach egzaminacyjnych. Po analizie wyników ubiegłorocznych egzaminów i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiczną, minister uznał, że w 2021 r. egzaminy powinny być przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej. Podjął również decyzję o powołaniu zespołów eksperckich, których zadaniem było opracowanie propozycji wymagań egzaminacyjnych. Mają one zostać opublikowane w grudniu tego roku w formie rozporządzenia.

Od 20 listopada trwają prekonsultacje. Każdy, kto chce przekazać swoje uwagi merytoryczne, może je przesłać do 27 listopada na adres [email protected].

Jakie zmiany mają zajść w arkuszach egzaminacyjnych:

  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
  • zmniejszenie zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
  • zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
  • możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać);
  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
  • zmniejszenie zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
  • zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
  • zmniejszenie liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
  • zmniejszenie zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
  • zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
  • ograniczenie/dostosowanie zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);
  1. w przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:
  • zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
  1. w przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
  • zniesienie obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCiche ofiary epidemii
Następny artykułTeraz śpiewa w niebie