A A+ A++

Druga edycja międzynarodowego konkursu OKNOPLAST FOR ART trwa. Organizatorzy czekają na kolejne zgłoszenia artystów z całej Unii Europejskiej. Zwycięskie wizualizacje zostaną zrealizowane na okiennym płótnie i wystawione w krakowskim MOCAK-u, a zdobywców pierwszych trzech miejsc czekają także nagrody pieniężne o łącznej wartości 12 000 euro. W jaki sposób narodził się pomysł na konkurs i jakie wartości mogą połączyć producenta okien z Krakowa z muzeum sztuki współczesnej?

„Społeczeństwo to jedność w różnorodności” – zwykł mawiać amerykański filozof George Herbert Mead. Tych kilka słów bardzo wyraźne podkreśla, że realizacja zarówno tych najbardziej praktycznych, jak również bardziej kreatywnych bądź twórczych potrzeb społeczności nie zawsze byłaby możliwa bez kolektywnego zaangażowania się. Stąd nierzadko różne podmioty, prowadzące na co dzień zupełnie odmienne rodzaje działalności, wspólnie podejmują inicjatywy zorientowane na wspólny kierunek. Taką właśnie formę przybrało partnerstwo marki OKNOPLAST z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, w ramach którego organizowany jest międzynarodowy konkurs sztuki wizualnej OKNOPLAST FOR ART.

Opracowanie nowego projektu kulturalnego związane jest ze zmianami w procesach komunikacyjnych, na jakie OKNOPLAST zdecydował się po przeanalizowaniu wpływu pandemii na zachowania konsumenckie. Efektem tego było przygotowanie w 2021 roku strategii wspierania sztuki. Nie jest to zresztą pierwsze takie „pozabranżowe” działanie ze strony firmy. Już wcześniej OKNOPLAST aktywnie wspierał inną dziedzinę kultury, jaką jest sport.

W OKNOPLAST widzimy potencjał dla swobodnego i kreatywnego realizowania się na polu artystycznym. Nasze produkty i prace artystów, choć na pierwszy rzut oka wydaje się to nieoczywiste, mają ze sobą wiele wspólnego. Organizując konkurs pokazujemy, że o „twardym” produkcie, jakim jest okno, można mówić w zupełnie niestandardowy, a jednocześnie piękny sposób. Mechaniczny świat produkcji dosłownie zderzamy z subtelnością i elegancją świata sztuki – mówi Magdalena Cedro-Czubaj, szefowa marketingu OKNOPLAST.

Włączenie się w promocję sztuki pozwoliło na dotarcie do zupełnie nowej grupy odbiorców, a także na stworzenie zupełnie nowej perspektywy odnośnie wyrobów produkowanych przez branżę stolarki użytkowej. To właśnie OKNOPLAST jako pierwsze przedsiębiorstwo w Polsce z tego sektora w takim stopniu zaangażował się na rzecz kultury artystycznej i inżynierii, za czym przemawiają również poprzednie aktywności firmy. Należy do nich m.in. kilkuletni mecenat wystawy sztuki „Jasiński&Friends” oraz patronaty nad Konkursem dla Młodych Architektów, a także konkursami dla młodych projektantów (Young Design) czy inżynierów (European Best Engineering Competition).

Powrót do korzeni

Start OKNOPLAST FOR ART wiąże się jednak z wniesieniem dotychczas praktykowanych działań sponsoringowych krakowskiej marki na zupełnie nowy poziom – również dlatego, że właśnie „krakowskość” była szczególnie ważnym aspektem nowego przedsięwzięcia. Dlatego OKNOPLAST nawiązał kilkuletnią współpracę z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, instytucji znanej z odważnego podejścia do pokazywania sztuki i otwartości na niestandardowe pomysły.

Na decyzję o zostaniu mecenasem MOCAK-u wpłynęły trzy kwestie. To geograficzne korzenie OKNOPLAST, otwartość na niestandardowe działania i silna pozycja krakowskiego muzeum na mapie polskiej kultury. Na rynku idei artystycznych MOCAK kojarzy się z bezkompromisowym podejściem i odwagą w prezentacji nowych trendów w sztuce współczesnej. Od początku współpracujemy na partnerskich, równych zasadach i unikamy relacji mecenas-muzeum – wyjaśnia Magdalena Cedro-Czubaj.

Ze wspólną perspektywą na rolę, jaką współczesne sztuka i kultura powinny odgrywać nie tylko na polu artystycznym, OKNOPLAST razem z MOCAK-iem zorganizowali debiutancką edycję konkursu. Dyrektorka muzeum, Maria Anna Potocka, zasiadła w jury razem z uznanymi w kulturze osobistościami jak Anda Rottenberg (przez wiele lat dyrektorka warszawskiej Zachęty), Andrzej Starak (marszand i kolekcjoner), Andrzej Bednarczyk (Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie).

Druga edycja, stali partnerzy, prostsze zasady

Do pierwszej odsłony OKNOPLAST FOR ART przystąpiło niemal 300 uczestników z całej Unii Europejskiej. Ostatecznie wykonano 5 prac, które przez kilka miesięcy można było podziwiać na wystawie w MOCAK-u. Wyzwanie spotkało się z tak dużym zainteresowaniem świata artystycznego, że ogłoszenie drugiej edycji konkursu było naturalną koleją rzeczy. Organizator, firma OKNOPLAST nie ogranicza wolności twórczej i stawia tylko jedną zasadę: „płótnem” pracy artysty ma być okno.

– Okno kojarzy się z otwartością i wolnością, a to cechy charakterystyczne dla twórców. Dajemy im całkowicie wolną rękę wiedząc, że niczym nieskrępowany artysta wyrazi siebie na produkcie OKNOPLAST, będzie uwodził i kusił, a może wręcz przeciwnie – swoją pracą poruszy tematy trudne, zmusi do zastanowienia i refleksji. Pozostawiamy wolną rękę i nie możemy się doczekać pierwszych projektów – mówi Magdalena Cedro-Czubaj, szefowa marketingu OKNOPLAST.

Termin przysyłania wizualizacji prac upływa 4 marca. Szczegółowe informacje o konkursie, jego zasady i aktualności dostępne są na stronie https://art.oknoplast.com/.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBuczek. Wigilia „Przedsiębiorcy dla samotnych” w Brodni
Następny artykułBuczek. Wigilia strażacka w Brodni