Brytyjski zespół w tym celu połączył siły z firmą V Carbon, która specjalizuje się między innym w odzysku włókna węglowego.
Na początek pochodzący z recyklingu materiał znajdzie zastosowanie w panelach reklamowych znajdujących się w okolicy kokpitu MCL60.
Zespół planuje korzystanie z nich do końca sezonu 2023 jeżeli próby na torze COTA wypadną pomyślnie, a w przyszłości myśli już o szerszym zastosowaniu nowej technologii.
Włókno węglowe już od początku lat ’80 minionego wieku robi furorę w wyścigach za sprawą swoich niebywałych właściwości. Jest kruche, ale odpowiednio wykorzystywane jest niezwykle mocne i przede wszystkim lekkie.
Po raz pierwsi wykorzystał je w bolidzie McLarena w 1981 roku legendarny projektant John Barnard. Bolid MP4/1 jako pierwszy w historii dysponował monokokiem wykonanym w pełni z włókna węglowego.
Materiał ten ze względu na swojej właściwości ma również szerokie zastosowanie w lotnictwie, a popyt na niego stale rośnie. Według szacunków zapotrzebowanie na niego w ciągu następnych 10 lat ma się podwoić z tego powodu odciska on również swoje piętno na środowisku, tym bardziej, ze 30 procent materiału z produkcji części często ląduje obecnie na śmietniku.
Zespół McLarena widzi przyszłość w nowej technologii i liczy, że ta pomoże mu w osiągnięciu rygorystycznych celów zerowej emisji gazów cieplarnianych do sezonu 2030. Jednym z pomysłów jest to, aby bolidy były konstruowane z wykorzystanie jak największej liczby materiałów z odzysku.
“Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z V Carbon, aby wdrażać wykorzystanie zrównoważonych materiałów, korzystając z przetworzonego włókna węglowego podczas wyścigu Grand Prix w Austin” mówił Piers Thynne, dyrektor operacyjny McLarena.
“Potencjalne przyszłe zastosowanie włókna węglowego pochodzącego z odzysku jest niezwykle ekscytujące. V Carbon zapewnia do 85% pierwotnej wytrzymałości włókna węglowego, dzięki czemu jest ono wystarczająco mocne do różnych zastosowań w F1 i poza nią. Będziemy nadal ściśle współpracować z FIA , F1 i innymi zespołami, aby przyspieszyć zmiany.”
Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w McLarenie, Kim Wilson, dodał: “Opracowanie technologii pełnego odzysku materiałów przy budowie bolidu F1 to nasz strzał w dziesiątkę. Wiemy, że innowacje w tej przestrzeni mogą w dużym stopniu przyczynić się do osiągnięcia naszych ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.”
“Wykorzystanie odzyskanego włókna węglowego w kluczowych częściach samochodu F1 podczas tegorocznego GP USA i analiza ich zachowania na torze to istotny krok w kierunku zmniejszenia ogólnej emisji gazów cieplarnianych przez naszą fabrykę.”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS