Tunel do Świnoujścia już jest w połowie wykopany. Drążenie zakończy się jesienią.
Maszyna „Wyspiarka” wydrążyła już 742 metry tunelu w Świnoujściu. Ułożyła także 417 pierścieni obudowy i zbliża się do brzegu cieśniny Świna od strony wyspy Wolin. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć.
Maszyna zarówno drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie dla tego projektu wykonanym zakładzie prefabrykacji.
Fot. GDDKiA
Wszystkie 6280 tubingi zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na swoją kolej na placach składowych. Zakład prefabrykacji podejmie produkcję elementów wewnętrznych konstrukcji tunelu.
Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Tunel zostanie oddany do użytku we wrześniu przyszłego roku. Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie mia … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS