A A+ A++

Urząd marszałkowski zrobił to, co SKM powinna wiele lat temu. W końcu zdecydowano się na zakup składów przeznaczonych do obsługi ruchu aglomeracyjnego, który charakteryzuje się zupełnie innymi potrzebami niż ruch regionalny.

Struk: potrzeba składów dla aglomeracji

– Priorytetem dla nas jest zakup takiego taboru, jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Z danych dotyczących przejazdów na linii aglomeracyjnej wiemy, że zdecydowana większość pasażerów (86 proc.) to osoby, które w podróży spędzają do 25 minut. Chcemy więc dysponować taborem, który będzie szybki i wygodny na takich właśnie dystansach.

Nowych składów dla przewozów aglomeracyjnych (na linię Gdańśk Śródmieście – Wejherowo) ma być 30. W przeciwieństwie do pojazdów zamawianych przez SKM będą miały więcej par drzwi na człon – trzy zamiast dwóch (umożliwi to szybszą wymianę pasażerów), mniejszą prędkość – min. 120 km/h zamiast 160 km/h, a w pojazdach nie ma być też toalet. Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku. W składach tych nie będzie też dodatkowych wysuwanych stopni do obsługi niższych peronów niż 760 mm (perony o tej wysokości mogą być obsługiwane składami o podłodze dostosowane do wysokości 960 mm). Składy będą miały mieć przyśpieszenie 1,1 m/s2. Ckłady mają mieć do 77 metrów długosci.

Takie wymagania oznaczają, że producenci będą musieli przygotować zupełnie nową konstrukcję, bo dziś na naszym rynku nie ma składów o takich parametrach.

Urzędnicy marszałka zrobili więc dokładnie to, o czym pisaliśmy w maju tego roku.

Parametry nowych pociągów Materiały prasowe

Będą też składy regionalne

Dodatkowo urząd marszałkowski chce zakupić 14 składów do obsługi ruchu regionalnego. Tutaj liczba drzwi na człon będzie taka sama jak dzisiaj, czyli dwie pary. Składy będą też miały się poruszać z prędkością co najmniej 160 km/h i będą wyposażone w toalety. Te pojazdy mają trafić na pomorskie tory do końca 2024 roku.

– Dla mieszkańców naszego regionu unowocześnienie pasażerskiego taboru kolejowego to niezwykle ważne zagadnienie – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Niestety wciąż problemem jest nowoczesny tabor. Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony spółki SKM, czy nadrzędnej dla niej spółki PKP, dotyczące wymiany taboru, ale widzimy wyraźnie, że sami musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów.

Przetargi zostaną ogłoszone jeszcze w tym miesiącu. Oba projekty rozpoczną się od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy, zaplanowano na grudzień 2022 roku. Środki na zakup nowych pojazdów pochodzić będą z nowej perspektywy unijnej, samorząd będzie również zabiegał o środki z budżetu centralnego.

SKM przesuwa termin

Tymczasem SKM przesunęła termin składania oferty w swoim przetargu na zakup nowych składów z 5 lipca na 12 lipca. Przypomnijmy, że przewoźnik chce kupić jeden skład z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 9. Problem w tym, że do zakupu tych dodatkowych potrzebna jest długoletnia umowa przewozowa z urzędem marszałkowskim. Ten nie chce się jednak na nią zgodzić, bo nie chce finansować zakupu składów przez spółkę, która w większości należy do Grupy PKP.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTusk narzeka na PiS. Dziubka: Najbardziej świeże spojrzenie na politykę od lat
Następny artykułQualcomm może zlecić produkcję 4 nm chipu Snapdragon 895 Plus TSMC. Co z linią Samsunga?