Powstaje kolejne pytanie, dlaczego, mimo tych wspaniałych protestów obywatelskich i niezwykle ofiarnych aczkolwiek nielicznych postaw sędziów mistyfikacja z prawem była w ogóle możliwa – patrz starzy sędziowie orzekający z nominatami absurdalnie niekonstytucyjnej KRS. To starzy sędziowie spowodowali, że ciężko jest tłumaczyć społeczeństwu, że neony nie są sędziami!! Otóż akurat piszący niniejsze słowa wiedzą dlaczego tak się stało. Wynika to z doświadczeń Fundacji Praw Podatnika (FPP), doświadczeń przeogromnych – niestety przeogromnych dla obywateli stających oko w oko z władzą i nie znajdujących ochrony w sądach.
Czytaj więcej
Świadomie koncentrujemy się na sądownictwie administracyjnym. Sądownictwo administracyjne nadal w powojennej Polsce jest traktowane marginalnie. A ma ono zasadnicze znaczenie dla ochrony praw obywateli, aby administracja ich nie naruszała, a ma ona do tego naturalną skłonność. Sądy administracyjne rozpatrują prawdziwe spory, chroniąc obywatela przed nadużywaniem prawa przez organy państwa. Sprawy karne to świat odrębny. Jedynie spory cywilne to zakres podobny do NSA, z tą istotna różnicą, że sprawy cywilne to głównie spory między obywatelami, jedynie sporadycznie między obywatelami a państwem, natomiast NSA to sztandar obrony obywateli przed państwem.
W ramach sądownictwa administracyjnego jeszcze łatwiej jest wykazać istotę współczesnego Prawa i to, jak ono zostało poddane mistyfikacji w postaci przepisizmu, akurat w tym przypadku jeszcze niezależnego od poprzedniej ekipy rządzącej. Sądownictwo administracyjne, mimo dotkliwych i tu roszad personalnych w tak zwanym słusznie minionym okresie, nie było tak frontalnie zaatakowane jak pozostałe obszary sądownictwa. Zadajmy retoryczne pytanie, czyżby dlatego, że tu już sam przepisizm powstał bez ingerencji rządzących albo raczej: jeszcze przepisizm się utrzymywał i nie trzeba go było wprowadzać ?
Akurat 100 lat mija od publikacji pomnikowej pracy Władysława Leopolda Jaworskiego: Nauka prawa administracyjnego. Po uwagach wstępnych jej pierwszy rozdział merytoryczny to Sądownictwo Administracyjne. Profesor Jaworski już wtedy nas uczył: bez zrozumienia istoty sądownictwa administracyjnego jako jedynej możliwości kontroli państwa w stosunku do obywatela w ogóle nie można zrozumieć sensu prawa administracyjnego. […] dla narodu, budującego swoje państwo, jest rzeczą podstawową zrozumieć, iż państwa nie zbudujemy, jeżeli nie wytworzymy prawa, i jeżeli tego prawa nie będziemy utrzymywać przy życiu, jeżeli go nie będziemy wypełniać. Sądownictwo administracyjne spełnia obydwa te zadania. Powołane do życia, aby kontrolować, czy prawo jest wykonywane, staje się siłą swego … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS