A A+ A++
fot. Dziurek / Shutterstock

W marcu 2021 r. sprzedaż detaliczna
wystrzeliła, na co wpływ miał m.in. efekt niskiej bazy związanej z ubiegłorocznym
„pierwszym lockdownem” polskiej gospodarki.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu 2021 r. była o 17,1 proc.
wyższa niż w marcu 2020 r. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To wynik o
wiele lepszy od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się 10,9 proc.

Sama wysoka roczna dynamika marcowej sprzedaży detalicznej to oczywiście
efekt punktu odniesienia, którym był moment pierwszego uderzenia pandemii w
nasz kraj oraz związanego z tym „pierwszego lockdownu”. Z kolei względem lutego 2021 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 16,5 proc.

Analizując marcowe dane o sprzedaży,
warto dodać, że tegoroczna Wielkanoc przypadła 4 kwietnia, więc część
świątecznych zakupów zrealizowana została jeszcze w marcu. Rok temu Niedziela
Wielkanocna wypadła 12 kwietnia.

/ Bankier.pl

Dzisiejsze dane stanowią mocne „wyjście nad kreskę”. W lutym sprzedaż
detaliczna była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W styczniu, po
ponownym zamknięciu galerii handlowych, sprzedaż detaliczna mocno spadła:
była o 24,6% niższa niż w grudniu oraz o 6,0% niższa niż rok wcześniej. Dla
porównania, w
grudniu GUS raportował spadek tylko o 0,8% rdr, w listopadzie o 5,3 proc.,
w październiku o 2,1 proc.

Nieco mniejszy wzrost sprzedaży widać w dynamice w cenach stałych, która w
skali roku wyniosła w marcu 15,2 proc. wobec -3,1 proc. w lutym, -6,0 proc. w
styczniu oraz -0,8 proc. w grudniu. Warto dodać, że w okresie styczeń-grudzień
2020 r. sprzedaż zmalała w ujęciu rocznym o 3,1 proc. wobec wzrostu o 5,4 proc.
w 2019 r.

– Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych)
w porównaniu z
analogicznym okresem 2020 r. odnotowały podmioty handlujące tekstyliami,
odzieżą, obuwiem (o 93,0% wobec spadku o 49,6% przed rokiem). Znacznie wyższą
sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części”
(o 50,5%); „meble, rtv, agd” (o 39,0%); „prasa,
książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 28,2%). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty z grup „farmaceutyki,
kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,6%) oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o
0,6%) – informuje GUS. Jak łatwo zauważyć, w danych wyraźnie
widać efekt ubiegłorocznego zamknięcia sklepów i galerii handlowych.

Niewielką dynamiką cechowała się żywność (2,9 proc.), której w ubiegłym roku
Polacy robili spore zapasy.

W marcu 2021 r. w
porównaniu z lutym 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej
przez internet w cenach bieżących (o 28,8%). Udział tej sprzedaży zwiększył się
z 8,6%
w lutym br. roku do 9,5% w marcu br.

– Wzrost udziału
sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny
wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,8% przed miesiącem do
32,0%), a także podmioty z grup „prasa, książki,
pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,8% do 26,4%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,9% do 18,9%) –
wyjaśnia GUS.

Równolegle o danych o sprzedaży
detalicznej, GUS poinformował dziś także o produkcji budowlano-montażowej.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowe opowiadanie Stanisława Kałuckiego
Następny artykułOd 1 lipca można składać wnioski na stypendia pomostowe