A A+ A++

Rząd przyjął 4-letni Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. To plan inwestycji w bezpieczeństwo na drogach krajowych, w tym w oświetlanie przejść dla pieszych.

Premier Mateusz Morawiecki zapowiadał, że Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej pozwoli na lepszą ochronę zdrowia i życia użytkowników polskich dróg. W jego ramach ma zwiększyć się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego zostanie przeznaczone 2,5 mld zł. Rocznie na poprawę bezpieczeństwa będzie wydawanych ponad 600 mln zł. Wśród głównych zadań wymienia się budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych, przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że najważniejszym celem nowego projektu jest poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych na drogach krajowych. Będą one doświetlone, by kierowcy widzieli je z daleka, a ich otoczenie zostanie poprawione, co ma sprzyjać bezpieczeństwu pieszych.

To tym ważniejsze, że od czerwca piesi będą mieli pierwszeństwo, jeszcze przed wejściem na pasy. Wystarczy, że będą stali przy pasach z zamiarem przejścia na drugą stronę jezdni. – To jest bardzo newralgiczne miejsce – mówi pilot rajdowy Maciej Wisławski. – Zwłaszcza w obliczu tych nowych przepisów. Duży nacisk będzie położony na doświetlenie w pobliżu przejścia dla pieszych, żeby kierowca miał szansę widzieć pieszego. Pomysł jest naprawdę świetny.

Potrzebę inwestowania w poprawę bezpieczeństwa m.in. na przejściach potwierdzają policyjne statystyki. W 2019 roku na przejściach dla pieszych w Łodzi zginęło 16 osób, a 306 zostało rannych. W ubiegłym roku – przypomnijmy, roku o mniejszym przez epidemię ruchu na ulicach – ofiar śmiertelnych było 7, a rannych 191.

Wina nie zawsze leży tylko po stronie kierowców. W 2019 roku winni byli oni spowodowania 177 wypadków w obrębie przejścia dla pieszych. Z winy pieszego doszło do 72 zdarzeń.

– Z winą bywa różnie, ale konsekwencje ponosi niemal zawsze pieszy – mówi Marzanna Boratyńska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi. – Mając do dyspozycji takie narzędzie, którym jest samochód, niezależnie od jego wielkości, to w zderzeniu z taką maszyną, pieszy rzadko kiedy ma szanse.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Łodzi od dwóch lat prowadzi audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych województwa. Ocenie poddano już 280 przejść, co stanowi jedną piątą wszystkich takich miejsc. Rzecznik instytucji Maciej Zalewski podkreśla, że działania poprawiające bezpieczeństwo prowadzone są cały czas, ponieważ cały czas zmienia się sytuacja na drogach i w ich otoczeniu. A poprawie bezpieczeństwa służyć może wiele rozwiązań. – Jeśli mówimy o pieszych, bądź rowerzystach, czyli tych niechronionych uczestnikach ruchu, to jest przede wszystkim budowa chodników, budowa śluz rowerowych, budowa ciągów pieszo-rowerowych. To wszystko przekłada się na poprawę bezpieczeństwa.

Rok 2020 roku w porównaniu z 2019 był w województwie łódzkim lepszy, jeśli chodzi o wypadki z udziałem pieszych na przejściach dla pieszych z winy kierującego. Nastąpił spadek liczby tego rodzaju zdarzeń o 24 proc. Najwięcej odnotowano ich w samej Łodzi. W smutnej czołówce z najwyższą liczbą wypadków na przejściach są powiaty kutnowski, zgierski i tomaszowski.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZaszła w ciążę, będąc w ciąży. Na świat przyszły wyjątkowe bliźniaki
Następny artykułPlac Rowińskiego po rewitalizacji na ukończeniu (zdjęcia)