A A+ A++

To pamiątka z czasów, kiedy linia kolejowa z Białegostoku do Baranowicz działała pełną parą. Niewielka dróżniczówka stojąca w lesie, w osadzie Zajezierce właśnie została zabytkiem.

Linia do Baranowicz uruchomiona 5 grudnia 1886 roku sprawiła, że Białystok uzyskał de facto bezpośrednie połączenie z Moskwą. Było tu uzupełnienie oddanej do użytku dwie dekady wcześniej Kolei Warszawsko-Petersburskiej oraz o dekadę wcześniej Kolei Brzesko-Grajewskiej. Dzięki nim Białystok stał się ważnym węzłem komunikacyjnym. Budowa linii wiązała się z tworzeniem całej infrastruktury kolejowej. Jak m.in. dróżniczówki.

– Budynek kolejowy w Zajeziercach jest nośnikiem wartości artystycznych. Posiada cechy stylowe budynków użyteczności publicznej należących do infrastruktury kolejowej przełomu XIX i XX wieku. Charakteryzuje się elewacjami licowanymi barwną cegłą, ożywionymi ceglanym detalem architektonicznym. Naroża budynku ujęto lizenami, a w trójkątnych szczytach zastosowano dekoracje w formie cegieł ułożonych schodkowo. Nad otworami okiennymi i drzwiowymi umieszczono odcinkowe łuki, wystające poza lico ściany. W narożach ceglane obramienie otworów okiennych i drzwiowych zostało zaakcentowane dekoracją w formie uszaków. Symetrycznie rozmieszczone okna decydują o harmonijnym wyglądzie obiektu – podnosi Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułChińska opinia publiczna coraz bardziej krytyczna wobec handlu kością słoniową
Następny artykuł20-latek z powiatu wieluńskiego z zarzutami za posiadanie marihuany