W swoim najnowszym opracowaniu sklep wOkularach.pl sprawdził szereg kwestii związanych z noszeniem okularów. Obok pytań dotyczących m.in. nawyków zakupowych i codziennej troski o wzrok, autorzy sprawdzili też, w jaki sposób okularnicy odbierani są w społeczeństwie.
Uzyskane w ankietach odpowiedzi wykazały, że osoby w okularach mogą być postrzegane przez pryzmat stereotypów. Okularnicy najczęściej uważani są za osoby inteligentne, kompetentne, ale czasem też nieatrakcyjne. To ostatnie przekonanie wydaje się funkcjonować zwłaszcza wśród najmłodszych Polaków:
“Kiedy pod koniec podstawówki zauważyłam pierwsze problemy ze wzrokiem, odwlekałam decyzję o wizycie u okulisty, bo okulary oznaczały bycie kujonem”– mówi cytowana w raporcie respondentka. Dzieciństwo spędzone w okularach często wiąże się z przykrymi wspomnieniami, które mogą rzutować na całe dalsze życie: 14 proc. ankietowanych uznało bowiem, że okulary źle wpływają na ich wygląd. Stereotyp “kujona” zakłada osobę nudną i niesympatyczną – a z taką nikt przecież nie chce się kolegować. Przekonanie dziecka do włożenia okularów może być więc niełatwym zadaniem.
Z drugiej strony stereotypy mogą być również pozytywne. Ponad połowa respondentów uznała, że w okularach czuje się bardziej inteligentnie. Niemal tyle samo osób stwierdziło, że dobrze dobrane do kształtu twarzy oprawki polepszają wygląd, poprawiając pewność siebie (50 proc. odpowiedzi) i ogólnie rozumianą atrakcyjność (48 proc.)
– Okulary nosi mnóstwo ludzi, także tych z pierwszych stron gazet – mówi psycholożka Monika Kotlarek. – Ten element stał się dla nas już czymś zupełnie normalnym, a osoby noszące okulary przestały wyróżniać się z tłumu. Co więcej, okulary stały się czymś więcej niż tylko sposobem na poprawę wzroku. Nierzadko pełnią pełnią też funkcję biżuterii czy dodatku do stroju, coraz popularniejsze stają się w końcu zerówki.
Można zatem założyć, że okularnicy przejmują się swoim wyglądem bardziej niż osoby, których wzrok nie wymaga korekcji. Problemy ze zdrowiem, niechęć do uprawiania sportu, a nawet mniejsza atrakcyjność – z tymi opiniami muszą mierzyć się osoby o słabszym wzroku. Monika Kotlarek zwraca jednak uwagę na stopniowe ograniczanie popularności stereotypów – duża w tym zasługa współczesnej mody:
– Jeszcze kilkadziesiąt lat temu oprawki i szkła b … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS