A A+ A++

W dniu 13.12.2019 r. w Lublinie odbyła się uroczysta Gala XIX – edycji Konkursu „O Kryształową Cegłę” – na najlepszą inwestycję budowlaną  po obu stronach wschodniej granicy Unii Europejskiej. W  kategorii Obiekty Infrastruktury Komunikacyjnej Gmina Lublin otrzymała Kryształową Cegłę za wdrożenie systemu przesiadkowego z ruchu podmiejskiego do komunikacji zbiorowej dzielnicy Choiny. W kategorii Obiekty Przestrzeni Publicznej otrzymaliśmy natomiast wyróżnienie za przebudowę Deptaka.

Dzięki realizacji projektu budowy węzła przesiadkowego w dzielnicy Choiny w Lublinie Mieszkańcy mogą korzystać z pierwszego w Lublinie parkingu typu Park&Ride. Został on zlokalizowany przy granicy miasta na terenie nowo wybudowanej pętli „Choiny”. Integracja transportu, nowy, elektromobilny tabor i innowacyjne rozwiązania takie jak parkingi Park&Ride to możliwość płynniejszego poruszania się po mieście dla wszystkich mieszkańców i lepsze połączenie Lublina z Lubelszczyzną.

Parking typu Park&Ride przeznaczony jest dla osób, które dojeżdżają z przedmieść, sąsiednich gmin i korzystają z komunikacji miejskiej. Kierowcy pozostawiają swoje pojazdy w wyznaczonych miejscach, przesiadają się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuują podróż do centrum miasta. Parking przeznaczony jest dla 54 samochodów osobowych, zawiera także 4 stanowiska typu Kiss&Ride, przeznaczone do krótkiego postoju dla samochodów, które podwożą osoby korzystające z komunikacji miejskiej. W rejonie parkingu znajdują się wiaty wypoczynkowe oraz miejsce na około 100 rowerów. Pętla „Choiny” to także przystanek końcowy dla autobusów i trolejbusów miejskich. Początkowo do pętli zostaną skierowane 3 linie komunikacji miejskiej (2 trolejbusowe i jedna autobusowa) o numerach 18, 156 i 160. Dziennie na pętli wykonywanych będzie łącznie ponad 400 kursów w obu kierunkach. Odjazd pojazdu w szczycie komunikacyjnym będzie miał miejsce średnio co ok. 5 minut. Częstotliwość kursowania tych linii zostanie utrzymana na obecnym poziomie. Docelowo z pętli skorzystają również autobusy elektryczne. W tym celu na miejscu pojawią się 4 ładowarki dużej mocy, dla których przygotowano instalację podziemną.

Na przebudowanym Deptaku utrzymano pierwotnie zaprojektowany układ plastyczny nawierzchni oparty na zaznaczeniu nawierzchni zlikwidowanej jezdni kostką brukową przechodzącą w jednej płaszczyźnie, bez krawężników, w płaszczyzny dawnych chodników wyłożone kamiennymi płytami. W nawiązaniu do promenady przy Placu Litewskim nawierzchnie brukowane wykonano z kostki oraz płyt granitowych. Po stronie północnej Deptaka nasadzone zostały niewielkie, ozdobne drzewa, uzupełnione kamiennymi obramieniami z płyt granitowych, wyposażone w cztery doziemne oprawy LED do iluminacji koron drzew. Powierzchnie wokół drzew wypełnione zostały poddanymi renowacji żeliwnymi kratami, wykonanymi w 1996 roku w nieistniejącej Odlewni Ursus w Lublinie.

Stare oświetlenie zostało zastąpione trzynastoma nowoczesnymi podwójnymi oprawami w technologii LED na stożkowych słupach ustawionych wzdłuż południowej strony Deptaka oraz dwiema dodatkowymi po stronie północnej w rejonie skrzyżowania z ulicą Świętoduską. Przy słupach oświetleniowych zainstalowano nowe drewniane kosze na śmieci. Po obu stronach drzew wykonano proste drewniane ławki bez oparć. W rejonie skrzyżowania z ulicą Świętoduską wykonano, zestawione w grupy, dwustronne ławki z wygodnymi oparciami zachęcające do dłuższego odpoczynku. W obrębie Placu Króla Władysława Łokietka zlikwidowano istniejący buspas, co wiąże się z poszerzeniem chodników wzdłuż ulicy Królewskiej. W obrębie placu Króla Władysława Łokietka ustawiono dziesięć donic betonowych z siedziskami z drewna egzotycznego mocowanymi po ich obwodzie z nasadzeniami dekoracyjnymi wiśni kulistych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPożar w Łazach koło Goniądza
Następny artykułAC SA (34/2019) przekroczenie przez fundusze zarządzane przez IPOPEMA TFI S.A. 5% ogólnej liczby głosów