na ulice Lublina wróciła pełna obsada Lubelskiego Roweru Miejskiego. Od dzisiaj (1 kwietnia) mieszkańcy i turyści mają do dyspozycji ponownie 700 jednośladów rozlokowanych na blisko 130 stacjach. Taka liczba rowerów będzie dostępna do końca października.
– Lubelski Rower Miejski to element infrastruktury miasta, z którego chętnie korzystają mieszkańcy i turyści. To również jedna z ważnych form mikromobilności, będąca alternatywą dla podróży realizowanych samochodem. Po zimie zwiększamy flotę roweru do stanu sprzed listopada. Cały czas działamy w systemie przejściowym, stanowiącym pomost pomiędzy dotychczasowym systemem, a całorocznym rozwiązaniem bezstacyjnym, opartym na GPS. Dotychczasowe doświadczenia w zakresie tzw. stacji pasywnych, dzięki którym zwiększyliśmy liczbę miejsc zwrotu i pobrania rowerów, jak również z funkcjonowania systemu zimą są pozytywne. Zakładamy zatem utrzymanie takiej formuły – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Lubelski Rower Miejski w nowej odsłonie uruchomiono w czerwcu ubiegłego roku. Wówczas system przeszedł niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminale, choć pozostały w 20 lokalizacjach, nie są już konieczne do rozpoczęcia jazdy rowerem i zakończenia wypożyczenia. Wystarczy aplikacja, która posiada funkcje rezerwacji i postoju. Użytkownik ma możliwość zarezerwowania roweru, a postój umożliwia pozostawienie roweru bez konieczności zwrotu. W przypadku rezerwacji, wybrany rower czeka 30 minut, a jej koszt to 1 zł (bez abonamentu) lub 50 groszy (z abonamentem). Natomiast postój jest wliczany w czas wypożyczenia i nie jest traktowany jako zwrot roweru.
Infrastruktura systemu składa się z 700 rowerów, z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Rowery są siedmiobiegowe, 26″ i wyposażone w nadajnik GPS. Rowery nie posiadają już elektrozamków, a ich pozostawienie jest możliwe w stacjach pasywnych. W przypadku rowerów dziecięcych, są one dalej zwracane za pomocą elektrozamka na dwóch dedykowanych stacjach.
System Lubelskiego Roweru Miejskiego przewiduje abonamenty dla stałych użytkowników. Do wyboru są trzy rodzaje: miesięczny w cenie 20 zł, kwartalny za 55 zł oraz sezonowy w kwocie 125 zł. W zależności od taryfy dostępnych jest od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie mogą skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Obowiązuje również opłata przy rejestracji konta – 20 zł. Nie zmienia to minimalnego stanu konta, który nadal wynosi 10 zł.
Pełna flota rowerów jest dostępna od kwietnia do końca października. W okresie zimowym, czyli od listopada do końca marca, nastąpi jej ograniczenie, poprzez pozostawienie w ruchu 2010 rowerów 26″.
W 2021 r. łączna liczba wypożyczeń Lubelskiego Roweru Miejskiego przekroczyła 76 tys., natomiast ich łączny czas użytkowania wyniósł ponad 2 mln minut. Największe zainteresowanie rowerem odnotowano w lipcu. Wówczas było ponad 25 tys. wypożyczeń. Z kolei do najpopularniejszych stacji należały: ul. Nadbystrzycka – Politechnika Lubelska, ul. Piłsudskiego – MPWiK, Al. Racławickie – Rondo Krwiodawców oraz ul. Zamojska – Most Kultury.
Lubelski Rower Miejski wystartował we wrześniu 2014 roku, a od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym. Operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego jest spółka Nextbike Polska.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS