A A+ A++

Ciśnienie w kabinie większości samolotów pasażerskich odpowiada temu, które jest na  wysokości 2400-2500 metrów nad poziomem morza. Dla naszego organizmu lot oznacza zatem trwającą około dwudziestu minut – bo tyle trwa wznoszenie – wycieczkę na Rysy i to z wysokości Warszawy, Krakowa czy Gdańska, a nie od podnóża Tatr – wyjaśnia Kajetan Gawarecki, ekspert z zakresu pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii, zajmujący się także lotniczym transportem medycznym. Jakich zasad powinni przestrzegać pasażerowie, u których zdiagnozowano choroby przewlekłe, jak problemy kardiologiczne, astma czy cukrzyca? W poniższym materiale udzielamy wszelkich niezbędnych odpowiedzi na to pytanie.

Samoloty Boeing 787 Dreamliner, które obsługują połączenia dalekodystansowe w Polskich Liniach Lotniczych LOT, w trakcie lotu utrzymują ciśnienie odpowiadające 1800-1900 m n.p.m., czyli takie, jakie jest mniej więcej na wysokości Giewontu czy Kasprowego Wierchu. Te kilkaset metrów różnicy w odczuwaniu ciśnienia może mieć szczególne znaczenie w przypadku osób z dolegliwościami przewlekłymi. Warto jednak podkreślić, że choć ciśnienie w kabinie podczas standardowego lotu jest niższe od ciśnienia na lądzie, to wciąż pozostaje akceptowalne dla organizmu człowieka. Zmiana ciśnienia może objawiać się nieprzyjemnym uczuciem zatykania uszu. Tu jednak z pomocą przychodzi to, jak nasz organizm jest zbudowany: dzięki połączeniu jamy bębenkowej z gardłem za pośrednictwem trąbki słuchowej można to ciśnienie wyrównywać. Co zatem może pomóc? Na przykład częste przełykanie śliny, żucie gumy, ssanie rozpuszczalnego cukierka albo… ziewanie.

Im dłuższy lot, tym większe zmęczenie przebywaniem w warunkach zmniejszonego dostępu do tlenu. Zdrowy organizm kompensuje ten deficyt na różne sposoby, np. przyspiesza nieznacznie oddech i czynność serca, dzięki, czemu podróż lotnicza jest całkowicie komfortowa. U części osób mogą, przy wielogodzinnym locie, pojawić się objawy związane ze zmianą ciśnienia. Pasażerowie, którzy borykają się z chorobami układu oddechowego np. przewlekłą obturacyjną chorobą płuc czy nowotworem albo z niewydolnością krążenia, niestabilną chorobą wieńcową lub np. w przypadku dzieci – wadą serca albo znaczną anemią, czyli wszystkimi tymi chorobami, które pogłębiają deficyt tlenu w tkankach, powinni przed wylotem zasięgnąć porady lekarskiej, aby upewnić się, że ich podróż będzie bezpieczna. Przy dłuższych podróżach, które związane są ze zmianą czasu, należy odpowiednio zaplanować pory przyjmowania leków, aby nie doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania organizmu – tłumaczy Kajetan Gawarecki.

Diabetyk na pokładzie samolotu

Szacuje się, że w Polsce cukrzyca dotyczy nawet trzech milionów osób. Choroba ta nie jest przeciwwskazaniem do podróżowania na dużych wysokościach. Nie ma też jednoznacznego dowodu wskazującego na to, że osoby cierpiące na cukrzycę są bardziej narażone na zwiększone dolegliwości. Warto jednak zauważyć, że duże zmiany wysokości, temperatury i obniżenia aktywności mogą wpływać na poziom cukru we krwi, co może powodować konieczność podania insuliny. Na szczęście diabetycy mogą zabrać do bagażu podręcznego lekarstwa jak np. glukagon, czy inne niezbędne przedmioty pozwalające na kontrolowanie choroby. Warto zabrać również zaświadczenie lekarskie i mieć „plan B”: pacjenci, którzy korzystają z pompy insulinowej, powinni wziąć zapas wkłuć czy baterie zapasowe do pompy. Podobnie z systemem ciągłego monitorowania glikemii: należy pamiętać o zapasowych akcesoriach, bateriach, ładowarce czy płynie odkażającym przed założeniem sensora.

Rzetelna edukacja i dobre przygotowanie się przed podróżą pozwoli diabetykom przeżyć udany i przyjemny czas. Warto pamiętać np. o drobnej słodkiej przekąsce pod ręką. Jeśli diabetyk podróżuje z lekami lub sprzętem medycznym, powinien pamiętać o zaświadczeniu lekarskim i udokumentowaniu stanu zdrowia – podsumowuje dr n. farm Justyna Kaźmierczak.

Podróże lotnicze osób z problemami kardiologicznymi

Osoby, które na co dzień borykają się z problemami kardiologicznymi, powinny zawsze przed podróżą lotniczą skonsultować swój stan zdrowia z lekarzem prowadzącym. Istnieją pewne przeciwskazania, które należy wziąć pod uwagę przed planowaniem lotu. Należą do nich m.in. zawał serca przebyty na 7-10 dni przed podróżą, zaostrzenie choroby wieńcowej, czy niekontrolowana arytmia. Jeśli jednak wspomniane wcześniej przeciwskazania nie dotyczą przyszłego podróżnego, taka osoba może swobodnie realizować podróże lotnicze.

Bezpieczeństwo lotu zależy także od tego jak długa będzie to podróż. Warto mieć na uwadze, że dłuższe, kilkunastogodzinne loty dla osób z problemami sercowo-naczyniowymi mogą wymagać specjalnego przygotowania. Taka osoba powinna bezwzględnie zabrać na pokład samolotu wszystkie niezbędne leki – szczególnie te przeciwzakrzepowe, a także dokumentację medyczną. Warto także poinformować personel pokładowy o możliwości występowania nasilenia się dolegliwości. Podczas trwania lotu należy także raz na około godzinę przejść się po samolocie i wykonać proste ćwiczenia, które zmniejszą prawdopodobieństwo wystąpienia zatorów żylnych. 

Moim pacjentom, którzy zmagają się z nadciśnieniem czy chorobami serca zawsze zalecam wizytę kontrolną przed planowaną podróżą, sprawdzenie, czy posiadają odpowiedni zapas leków, jakie mają ciśnienie krwi i jak reagują na sytuację stresową, jaką może być lot samolotem. Trzeba pamiętać, że kluczowy jest właśnie stan zdrowia pasażera, gdyż samo środowisko pokładu samolotu nie jest w żadnej mierze niebezpieczne – wyjaśnia dr Aleksandra Szymańska, specjalistka chorób wewnętrznych.

Podróż lotnicza astmatyka

Jeśli pasażer pozostaje w dobrej kondycji fizycznej, pod stałą opieką lekarza, lot samolotem nie powinien być dla niego trudnością. Astmatycy mogą odczuwać zmiany wynikające zazwyczaj z obniżonego ciśnienia w kabinie samolotu, wywołujące trudności z oddychaniem. W takich chwilach można zawsze liczyć na wsparcie personelu pokładowego, który jest przygotowany na takie sytuacje. Do bagażu podręcznego można także zabrać mobilny inhalator, którego pojemność nie będzie przekraczała 100 ml.

To, co odróżnia powietrze w samolocie od tego na ziemi to nie tylko mniejsze ciśnienie, ale też wilgotność, a raczej jej brak. Powietrze jest suche, wilgotność w kabinie wynosi zaledwie kilka – kilkanaście procent – przypomina Kajetan Gawarecki.

Należy pamiętać, że lot samolotem jest jednym z najbezpieczniejszych opcji transportu na świecie, co wynika przede wszystkim z niezwykle restrykcyjnych procedur bezpieczeństwa oraz możliwości skorzystania z profesjonalnego wsparcia personelu pokładowego. Każda osoba ze zdiagnozowaną chorobą przewlekłą, której stan zdrowia jest stabilny, a lekarz prowadzący nie widzi przeciwwskazań do lotu, może cieszyć się z możliwości jakie dają pasażerom podróże lotnicze. To, czym jednak zawsze powinniśmy się kierować to bezpieczeństwo naszego zdrowia dlatego, jeśli cokolwiek budzi wątpliwości – zawsze, przed zaplanowaniem lotu należy skonsultować się z lekarzem.

Materiał powstał we współpracy z PLL LOT.

Aktualizacja: 25/04/2024 21:03
Autor: Ewa Bałdyga

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRada Miasta Trzebini wraca na inaugurację do Dworu Zieleniewskich
Następny artykułУдар по Балаклее: возросло количество раненых