A A+ A++

Kolejny sezon Łomżyńskiego Roweru Publicznego dobiegł końca. Niestety, usługa nie zarobiła na koszty swojego funkcjonowania. W 2023 roku w systemie zarejestrowano 3333 kont (osób w przybliżeniu), a rowery wypożyczano 20.643 razy. Wpływy do budżetu miasta wyniosły 86.741,50 zł, a koszty 386.343,00.

ŁoKeR, bo tak popularnie nazywa się Łomżyński Rower Publiczny, z końcem października zakończył kolejny sezon swojego funkcjonowania. Cieszył się on większą popularnością niż przed rokiem, choć w 2022 roku wystartował dość późno. Do dyspozycji było 100 rowerów tradycyjnych i 30 elektrycznych dostępnych w 15 stacjach. 

W 2023 roku w systemie założono 3333 kont. Jeśli przyjąć w przybliżeniu, że każde konto to inna osoba, oznaczałoby to, że tylko 5,55% mieszkańców miasta zarejestrowało się. Jak podaje ratusz, w ciągu 6 miesięcy funkcjonowania rowery wypożyczano 20,643 razy. Średnio daje nam to 112 wypożyczeń na dzień. Jak widać, nie każdy rower miał szansę być wypożyczonym w ciągu dnia, czyli rowery głównie stały. Statystycznie każda osoba zarejestrowana w systemie jednoślada wypożyczała lekko ponad 6 razy (6,19) w sezonie.

W przypadku roweru tradycyjnego, 15 minut było bezpłatne. Z udostępnionych danych wynika, że średni czas wypożyczenia wynosił ponad 40 minut. Rowery elektryczne  wypożyczano 7202, czyli około 35% ogółu. Natomiast czas wypożyczeń rowerów elektrycznych wyniósł  493.477 minut, tj. prawie 60 % wszystkich wypożyczeń. 

Najpopularniejsze stacje rowerów elektrycznych: wypożyczenia – Orlik (738), Stary Rynek (672), Pl. Kościuszki (581) i zwroty – Orlik (650), Stary Rynek (649), SP9 (539)  Najchętniej mieszkańcy korzystali z ŁoKeRów w sierpniu, najrzadziej w październiku. 

Najczęściej do wypożyczania wykorzystywane były stacje w pobliżu Orlika przy ul. Katyńskiej (2137 wypożyczeń), na Starym Rynku (1777), koło Aleja Park (1698), Dworca Miejskiego (1664) i na Placu Kościuszki (1543). Najchętniej rowery zwracano przy Orliku (1907 zwrotów), koło Dworca Miejskiego (1828), Aleja Park (1741), na Placu Kościuszki (1690) i Starym Rynku (1516). Najmniej korzystano ze stacji zlokalizowanych na Bulwarach (557 wypożyczeń i 638 zwrotów) oraz na Bawełnie (698 i 778). Dzięki technologii 4G stacje stanowiły wirtualne strefy o promieniu 20 m od środka stacji rowerowej. Jednoślady można było zostawiać również poza wyznaczonymi do tego celu miejscami, co jednak było dodatkowo płatne. W ten sposób były one „porzucone” 1119 razy. 

Uruchomienie Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej kosztowało 3.087.250,80 zł, z czego instalacja i uruchomienie pochłonęły 1.541.878,80 zł, a obsługa systemu przez 4 lata kolejne 1.545.372 zł. Te pieniądze operatorowi, czyli firmie NEXTBIKE wypłacane są w ratach.

ŁoKeRa kwotą 1.065.526,00 zł dofinansowano w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” współfinansowana ze środków Europejskich. Kolejne ponad 2 mln zł pochodzi z kasy miasta. Z tytułu wypożyczeń rowerów do kasy miasta trafiło 86.741,50 zł. Zatem jeśli podzielić wspomniane koszty na poszczególne lata, Miasto Łomża do funkcjonowania ŁoKeRa w 2023 roku dołożyło prawie 300 tys. złotych, z czego 1/3 pochodzi z dofinansowania, reszta ze środków własnych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPo doświadczenia i wiedzę – wyjazdy studyjne do Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Ł. Górnickiego GALERII KSIĄŻKI w Oświęcimiu oraz Biblioteki Kraków
Następny artykułProgramu „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2024 r.