A A+ A++

Gigantyczny betonowy plac, który będzie logistycznym zapleczem Portu Gdynia jest już gotowy. Tuż obok Estakady Kwiatkowskiego rozciąga się ponad 17 hektarów powierzchni, która daje nowe możliwości składowania towarów i elementów przyszłych elektrowni wiatrowych.

Choć to z pozoru betonowe prace, to zarówno technologia ich wykonania, jak i ich znaczenie dla codziennej działalności portu w Gdyni jest o wiele poważniejsze. Nowe place manewrowo-składowe, których budowa już się zakończyła są dla Portu Gdynia ważnym zapleczem logistycznym.

18 ton na metr, czyli nowa technologia składowania

To niemal 18 hektarów terenu, który w ostatnich miesiącach został profesjonalnie przygotowany nie tylko do przechowywania tysięcy kontenerów morskich, ale też np. elementów morskich farm wiatrowych, które będą przypływać do Gdyni. Każdy metr kwadratowy nowych placów będzie w stanie wytrzymać nacisk sięgający nawet 18 ton, co daje duże możliwości wykorzystania nowej infrastruktury.

Place manewrowo-składowe są częścią tzw. Centrum Logistycznego Portu Gdynia, które powstaje na terenach położonych na zachód od basenu portowego, tuż za Estakadą Kwiatkowskiego, skąd przejeżdżający kierowcy mogą łatwo dostrzec nową inwestycję. Co ważne, wykonawca prac, konsorcjum firm Grupy NDI, wykonał zadanie przed terminem, a jego część została oddana do użytku nawet rok przed ostateczną datą określoną w umowie.

Nowo oddane do użytku place składowo-manewrowe przy Porcie Gdynia, fot. mat. prasowe Portu Gdynia

– Popyt na tę przestrzeń był bardzo duży przed realizacją inwestycji, stąd ogromne zadowolenie, że możemy już ją udostępnić naszym kontrahentom. W wyjątkowym dla nas roku, roku 100-lecia Portu Gdynia kończymy kolejne duże inwestycje potwierdzające, że nieustannie budujemy przyszłość miasta, gospodarki i biznesu – mówi Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

Logistyczne zagłębie portu

Aby dotrzeć z poziomu ulicy na teren nowych placów składowych, trzeba kierować się na ulicę Logistyczną. To właśnie tam wybudowano nową drogę dojazdową, z której na co dzień będą korzystać ciężkie transporty. Oprócz tego przy okazji wykonano też odwodnienie liniowe, sieci uzbrojenia, kanalizacji deszczowej, sanitarnej i wodociągowej – łącznie z przepompownią wody pożarowej oraz zbiornikiem retencyjnym. Na miejscu powstały też pomosty obsługowe dla kontenerów chłodniczych. Place mają w dłuższej perspektywie pomóc w rozwinięciu połączeń intermodalnych.
Nowe place manewrowo-składowe w Porcie Gdynia, mat. wideo: Port Gdynia / YouTube

Wykonawca przy okazji zakończenia budowy chwali się też specjalnymi technologiami wykorzystanymi przez pracowników – w tym między innymi użyciem ogromnego dźwigu, który wzmacniał podłoże, zrzucając z kilkudziesięciu metrów kilkudziesięciotonowe ciężary. Na miejscu pracował też specjalny walec dynamiczny RDC, który korzystał z impulsów wysokoenergetycznych i miał kilka kształtów. Dzięki temu nowe podłoże jest gotowe na składowanie naprawdę pokaźnych ciężarów. Na terenie budowy postawiono węzeł betoniarski, który był w stanie produkować dziennie nawet do 1000 m3 mieszanki.

Łącznie inwestycja w nowe place manewrowo-składowe dla Portu Gdynia kosztowała ponad 70,7 mln złotych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPozazdrościł Lewandowskiemu transferu
Następny artykułSzefowa CBOS odpowiada na pytania w sprawie spotkań z Michałem Dworczykiem