A A+ A++

Plany litewskiej kolei państwowej ujawnił jej prezes Linas Baužys. Zadeklarował, iż uruchomienie połączenia Warszawa – Wilno jest dla przewoźnika priorytetowe i powinno nastąpić jak najszybciej. Nie wykluczył, że pociągi w przyszłości dojadą także do centralnego miasta Łotwy.

– Dwa główne kierunki, na których nam zależy, to połączenie sąsiednich stolic Unii Europejskiej: Rygi, Wilna i Warszawy. Uważam to za konieczne – stwierdził w rozmowie z Baltic News Service.

Jakie udogodnienia dla pasażerów? “Wi-Fi, klimatyzacja, gniazdka”

Również polska strona jest zainteresowana, by z Dworca Centralnego pasażerowie mogli dojechać na Litwę. We wrześniu zeszłego roku szefowie polskiego PKP Intercity i Kolei Litewskich zapowiedzieli uruchomienie wspólnego połączenia. Na tej konferencji obecny był m.in. premier Mateusz Morawiecki.

ZOBACZ: Kujawsko-pomorskie chce mieć własną kolej. Jest zgoda wojewódzkich radnych

“Skład łączący stolice Polski i Litwy ma być wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych m.in. Wi-Fi, klimatyzację czy gniazdka elektryczne (…) Nawiązanie współpracy z Kolejami Litewskimi i prace nad uruchomieniem połączenia z kolejnym krajem to element długoterminowej strategii, zakładającej systematyczny rozwój połączeń międzynarodowych” – informowały wówczas PKP Intercity.

Wtedy władze spółek i rządzący zakładali, że pociąg Warszawa-Białystok-Kowno-Wilno ruszy w 2021 r. W styczniu okazało się jednak, że ze względu na epidemię ten termin może nie zostać dotrzymany, o czym informował “Rynek Kolejowy”.

“Balti” do Kowna ma wrócić od czerwca

Obecnie na trasie Polska-Litwa nie kursuje żaden pociąg – ani dalekobieżny, ani lokalny. Jednak składy tego drugiego typu, obsługiwane przez Polregio, mają wrócić do rozkładu jazdy od 1 czerwca.

Chodzi o codzienne połączenie pod nazwą “Balti”, łączące Białystok z Kownem. Obecnie jest ono zawieszone z powodu pandemii oraz restrykcji przy przekraczaniu granic.

ZOBACZ: 13-latkowie zablokowali tory. Przed wypadkiem uchronił refleks maszynisty

W przyszłości polsko-litewska oferta kolejowa może się poprawić za sprawą budowy ekspresowego szlaku Rail Baltica. Za około 6 lat ma on połączyć Helsinki (Finlandię), Tallin (Estonię), Rygę, Kowno i Warszawę.

W naszych granicach ma znaleźć się 374 km tej trasy, na której pociągi rozwiną prędkość do 160 km/h. W ramach tej trwającej inwestycji ma poprawić się transport nie tylko między państwami, ale i m.in. Białymstokiem a Warszawą. 

wka/Baltic News Service/Polsatnews.pl

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLitewski Sejm wyraził poparcie dla suwerenności Ukrainy
Następny artykułCzęstochowskie24: Jawor Mineral AZS Częstochowa w II lidze