W ramach Programu Kolej Plus dofinansowaniem objętych zostanie ponad 1200 kilometrów linii kolejowych. Spółka PKP PLK S.A. zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wśród 34 inwestycji zakwalifikowanych do realizacji znalazła się rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku pomiędzy Gorlicami a Jasłem. Wnioskodawcą jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Rządowy program Kolej Plus ma na celu przede wszystkim uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program ma być jednym z kluczowych elementów walki z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców gmin i powiatów, w których dostęp do infrastruktury kolejowej oraz oferty transportu pasażerskiego jest ograniczony.
Rząd zaprosił do udziału w programie samorządy oraz związki metropolitalne zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie. Program zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Warto wspomnieć o tym, że nabór wniosków zakończył się w sierpniu 2020 r. Cztery z nich, w różnym zakresie dotyczyły budowy bądź też modernizacji infrastruktury kolejowej na obszarze powiatu jasielskiego. W gronie wnioskodawców znalazła się m.in. gmina Tarnowiec, która wystąpiła z pomysłem budowy peronu pasażerskiego w miejscowości Brzezówka (linia kolejowa nr 108). Samorząd województwa podkarpackiego złożył dwa wnioski. Dotyczyły one: budowy dodatkowego przystanku kolejowego na linii 108 Jasło – Nowy Zagórz w miejscowościach Brzezówka i Jasło Sobniów oraz budowy nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie wnioskował z kolei o przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło, której celem ma być usprawnienie połączenia Kraków – Jasło oraz rewitalizację linii kolejowej nr 110 i budowę łącznicy pomiędzy wymienionymi liniami.
Czas pokazał jednak, że na kolejnych etapach realizacji programu w grze pozostał jedynie projekt zgłoszony przez władze samorządowe województwa małopolskiego. W ubiegłym roku ostatecznie upadł pomysł budowy nowej linii kolejowej, która miałaby połączyć Dębicę z Jasłem, której głównym orędownikiem był starosta jasielski Adama Pawluś. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego poinformował PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., że nie jest gotów złożyć deklaracji zapewniającej finansowanie prac w ramach inwestycji. Chodziło oczywiście o pieniądze. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że po przeprowadzeniu analizy możliwości finansowych, z uwagi na duży koszt przedmiotowej inwestycji, samorząd nie jest w stanie na obecną chwilę zapewnić środków finansowych na ten cel. W tym kontekście znaczenie miały nie tylko koszty związane z koniecznością opracowania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, lecz również te, które dotyczyć będą kolejnych etapów realizacji robót budowlanych wstępnie oszacowanych na ponad 1,5 mld zł. Wykonanie samej dokumentacji oszacowano na kwotę 51 mln zł. Faktycznie władze samorządowe województwa podkarpackiego nie złożyły żadnego wniosku do programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Wczoraj PKP PLK S.A. poinformowała o zakończeniu oceny dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Na swojej stronie internetowej spółka opublikowała komentarz ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka na temat istotnych dla wnioskodawców rozstrzygnięć. „Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów” – czytamy.
Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim. Wśród nich znajduje się projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Gorlice – Jasło, której celem jest usprawnienie połączenia Kraków – Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy wymienionymi liniami.
PKP PLK S.A. zapewnia, że w pierwszej kolejności możliwa jest realizacja 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach programu Kolej Plus. Spółka zapewnia, że pierwsze przetargi mogą ruszyć już pod koniec 2022 r. Warto podkreślić, że budżet programu zostanie zwiększony o 5,6 mld zł – do ponad 11 mld zł.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 od Gorlic do Jasła będzie miała olbrzymie znaczenie w kontekście rozwoju połączeń kolejowych łączących południowo-zachodni region województwa podkarpackiego ze stolicą województwa małopolskiego. Korzyści, jakie Jasło i powiat jasielski mogą uzyskać w wyniku realizacji programu Kolej Plus wydają się oczywiste, szczególnie w kontekście doświadczeń z ostatnich kilku lat.
Według wstępnych szacunków, trasę z Jasła do Krakowa, pociągi pokonywać będą w czasie ok. 3,5 godziny. Główne założenia programu Kolej Plus zakładają bowiem zwiększenie dostępności połączeń dla mieszkańców. Tym samym pociągi, których kursowanie byłoby efektem realizacji projektu UMWM w Krakowie, na trasie od Jasła przez Gorlice do Stróż, zatrzymywałyby się na każdym przystanku. To dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców mniejszych miejscowości, jak na przykład Przysieki, Skołyszyn, Siepietnica położonych w powiecie jasielskim, czy też małopolskich: Libuszy, Moszczenicy, Woli Łużańskiej, Szalowej.
Modernizacja przewiduje także przeprowadzenie prac na wiaduktach, przejazdach, przepustach i innych elementach infrastruktury kolejowej. Przebudowane mają zostać przystanki i stacje kolejowe. Zmiany dotyczyć mają między innymi przebudowy peronów, ich oświetlenia oraz zainstalowania elementów mających poprawić komfort oczekiwania podróżnych na pociąg (np. nowe wiaty).
MD
Napisany dnia: 22.04.2022, 08:41
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS