A A+ A++

Przetarg na budowę nowej linii tramwajowej na osiedle Jar ogłoszono w grudniu. Wpłynęło dziewięć ofert. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Łączna wartość to 190 mln zł brutto. – Z podpisaniem umowy trzeba będzie jeszcze poczekać, m.in. ze względu na złożone odwołanie oraz na obligatoryjną kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – informuje Sylwia Derengowska z MZK.

Na tę inwestycję miasto chciało wydać 158 mln zł. Oferta Balzoli i Intopu jest aż o 32 mln zł droższa.

Nowa linia na osiedle Jar MZK

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych.

Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. – Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła – mówi Derengowska.

Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych.

Prace przy budowie nowej linii tramwajowej na osiedle Jar mają się zakończyć w maju 2023.

Warto przypomnieć, że pierwsze prace przy budowie nowej linii tramwajowej wykonano  latem 2018 r  podczas przebudowy Szosy Chełmińskiej. Powstały wtedy dwa przejazdy tramwajowo-drogowe na skrzyżowaniach Szosa Chełmińska – Żwirki i Wigury oraz Szosa Chełmińska – Długa. Wykonawcą była firma Progreg InfraCity, a koszt to 3,5 mln zł brutto. Ponadto w grudniu 2020 r. podpisano umowę na budowę i wyposażenie stacji zasilania energetycznego ze spółką AMZ Elektro za prawie 3,2 mln zł.

W 2014 r. powstała linia tramwajowa na UMK. Kosztowała ponad 40 mln zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJasna Strona Białej Gwiazdy. Co z Wisłą Kraków po odejściu Petera Hyballi?
Następny artykułPrzed nami akcja Tydzień Bibliotek