A A+ A++

W sądach cywilnych liczba spraw o odszkodowania za błędy medyczne utrzymuje się od lat na tym samym poziomie, a lekarze dostają od pacjentów wezwania do zapłaty. Często nie wiedzą, co z nimi zrobić.

Jak podawała Polityka Zdrowotna Sądy Okręgowe są zarzucone liczbą spraw o odszkodowania za błędy medyczne. Od lat liczba trafiających do nich pozwów utrzymuje się na poziomie 680 rocznie. Tak wyglądało to w 2019 r. Za ubiegły rok resort sprawiedliwości nie ma jeszcze danych.

Panaceum dla przeciążanych sądów sprawami o błędy trwającymi 3-5 lat, nie okazały się być  wojewódzkie komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W praktyce ani liczba spraw cywilnych wpływających do sądów nie zmniejszyła się, ani nie spadła liczba postępowań w prokuraturach w przedmiocie błędów medycznych.

Przedsądowe działania

Stąd pacjenci wobec lekarzy, którzy w ich ocenie dopuścili się błędu medycznego, występują do sądu i ślą im przedsądowe wezwania do zapłaty. Wskazują w nich ile chcą zadośćuczynienia i odszkodowania.

– Wezwanie do zapłaty trzeba spokojnie przeczytać. Lekarz może odpisać, że nie zgadza się z roszczeniem. Najważniejsze jest, aby jednak zgromadził dokumentację medyczną dotyczącą sprawy. I poinformował o tym ubezpieczyciela, aby był gotowy na pokrycie odszkodowania, aby nie odmówił -wskazuje Radosław Tymiński, adwokat i specjalista od prawa medycznego.

Podkreśla, że jeśli do lekarza doręczone zostaje wezwanie do zapłaty, to proces jest prawie gwarantowany. Za niedługo lekarz może się spodziewać pozwu od pacjenta o odszkodowanie i zadośćuczynienie. Wówczas pozwany ma tylko 14-30 dni na odpowiedź na pozew. 

Wobec narastającej fali pozwów w sądach wobec lekarzy, czekają oni z niecierpliwością na zaadaptowanie systemu no-fault w Polsce. Do jego wprowadzenia w Polsce dąży Rzecznik Praw Pacjenta (RPP)Jego zdaniem, nowy system powinien się składać z dwóch elementów. Pierwszy z nich wprowadziłaby ustawa o jakości w ochronie zdrowia. Ona pozwoliłaby personelowi medycznemu zgłaszać zdarzenie medyczne bez ryzyka ponoszenia konsekwencji karnych czy dyscyplinarnych, a szpital powinien prowadzić rejestr tych zdarzeń.

Drugim elementem tego systemu, do którego powołania chce doprowadzić RPP, jest szybka wypłata odszkodowań pacjentom, wprowadzona przez nowelizację ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Bez badania winy personelu. Biuro Rzecznika Praw Pacjenta jest gotowe do przyznawania tych odszkodowań.

System bez szukania winy

– Jesteśmy za wprowadzeniem tego systemu. Rozumiemy, że niektórym pacjentom należą się odszkodowania za to, że doznali uszczerbku na zdrowiu. Jednocześnie powinno odejść się od systemu ściągania lekarza na drodze karnej za popełniony błąd, bo opresje nie sprawią, że tych zdarzeń medycznych będzie mniej – zauważa prof. Mirosław Wielgoś, ginekolog-położnik i szef Uniwersyteckiego Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKot utknął na słupie energetycznym. Strażacy w akcji
Następny artykułLewis Hamilton 'spoken to Bahrain officials' about human rights issues ahead of F1 race in country