Zakończyły się konsultacje ws. budowy nowej linii kolejowej dużych prędkości na odcinku Warszawa – Nasielsk
Kolej oraz firma Databout przeprowadziła konsultacje z mieszkańcami gmin: Jabłonna, Legionowo i Wieliszew na temat propozycji przebiegu nowej linii kolejowej. Przedstawiono łącznie 4 warianty, które zlokalizowane zostały w dwóch alternatywnych korytarzach.
Mieszkańcy i samorządowcy krytycznie ocenili przedstawione propozycje przebiegu nowych torów. Przeprowadzenie inwestycji w zaproponowanych korytarzach może oznaczać zniszczenia przyrody, wyburzenia domów, przebudowę istniejących przepraw przez tory i paraliż komunikacyjny.
Dwa szlaki
Korytarz 4 przewiduje odgałęzienie nowych torów przed Legionowem i przeprowadzenie ich w tunelu o długości ok. 2,5 km pod DK 61 i terenem Centrum Szkolenia Policji, a następnie przez las pomiędzy Starą Olszewnicą i Kałuszynem. Natomiast korytarz 6 przewiduje poprowadzenie nowej linii kolejowej tzw. obecnym śladem przez Legionowo i Chotomów, a następnie odbicie od obecnego szlaku kolejowego przez las, w kierunku Krubina. Obie propozycje spotkały się z krytyką zarówno mieszkańców jak i samorządowców. Ci ostatni złożyli zresztą deklarację, w której stanowczo sprzeciwiają się przeprowadzeniu nowej linii kolejowej korytarzami zarówno 4 jak i 6. Optowali za to, za modernizacją i zwiększeniem przepustowości dotychczasowym szlakiem tj. przez Nowy Dwór Maz.
Ingerencja w przyrodę
Z jednej strony, protesty wzbudziły plany wycięcia dużych połaci lasu między Choszczówką i Legionowem, w miejscu, gdzie nowe tory miałyby odgałęziać się od obecnego szlaku kolejowego (korytarz 4) Podobne niezadowolenie wywołała ewentualna ingerencja w zalesiony teren pomiędzy Starą Olszewnicą i Kałuszynem, a także w tereny pomiędzy Chotomowem i Krubinem (korytarz 6), na terenie gminy Wieliszew.
Burzenie i ingerencja w nieruchomości
Chociaż przebieg nowej linii kolejowej, w przypadku obu korytarzy (4 i 6), powoduje ingerencję w położone wzdłuż torów kolejowych posesje, to skala tych ingerencji jest zupełnie inna. W przypadku korytarza 4, ingerencja dotyczy tylko nielicznych nieruchomości. Za to w przypadku korytarza 6 może ona powodować konieczność wyburzeń budynków w Legionowie. Dotyczy to domów położonych wzdłuż ulic Handlowej, Kościuszki i Gdańskiej. Według projektantów, ich liczbę oszacowano wstępnie na 10. Poza tym teren kolejowy może być rozszerzony po południowej stronie linii kolejowej, co będzie się wiązać z zajęciem części działek.
Paraliż komunikacyjny
Ponadto w przypadku korytarza 6, zgodnie z projektem, przewidziano rezerwę na powstanie kolejnego toru, po południowej stronie linii kolejowej. Zwiększenie w Legionowie liczby torów z obecnych 3 do 6, w tym 2 dla kolei wysokich prędkości (200-250 km/h), spowoduje że nie będą się one mieścić pomiędzy obecnymi ekranami. Tory te będą musiały być przybliżone do istniejącej zabudowy. Nowe tory spowodują także konieczność przebudowy istniejących przepraw przez tory: wiaduktów na drodze krajowej 61, kładki Parkowa – Wyszyńskiego, wiaduktu w Chotomowie, tunelu na Przystanku, a także przejść i peronów na stacjach kolejowych. Wybór korytarza 6, jednym słowem może spowodować paraliż komunikacyjny na kilka lat.
Pod adresem https://konsultacje.databout.pl/ uruchomiona została dedykowana witryna internetowa, na której umieszczono materiały informacyjne oraz kwestionariusze, w ramach których do 4 kwietnia możliwe jest zgłaszanie uwag i wniosków dotyczących proponowanych rozwiązań infrastrukturalnych dla budowy nowej linii kolejowej.
Można również przekazywać swoje uwagi drogą tradycyjną (listownie) na adres: Databout sp. z o.o., ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7, 02-366 Warszawa z dopiskiem „Konsultacje społeczne”.
Paweł Szyling
Komentarze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS