A A+ A++

Budowa tunelu przy ul. gen. Roi, a szczególnie prowadzących do niego dróg dojazdowych była niezgodna z przepisami kolejowymi – tak wynika z informacji, jakie redakcja uzyskała z PKP. Dlaczego więc władze upierały się przy inwestycji, która od początku nie była możliwa do zrealizowania?

Przed tygodniem pisaliśmy o zaskakującej decyzji prezydenta Smogorzewskiego. Podczas sesji rady miasta poinformował on, że tunel pod torami przy ul. gen. Roi, przy którym wcześniej upierały się władze miasta, nie powstanie. A zamiast niego, ma powstać przeprawa drogowa (tunel) w ciągu ulic Polna-Kwiatowa, o której wcześniej te same władze mówiły, że z wielu względów nie jest możliwa do zrealizowania.

Nabrali wody w usta
Podczas sesji prezydent Smogorzewski wspomniał, że w sprawie tej były rozmaite naciski, w tym naciski polityczne. Nie rozwinął jednak tego tematu. Nie odpowiedział również na pytania redakcji To i Owo dotyczące rzeczywistych powodów zmiany decyzji o lokalizacji tunelu. Za to w komunikacie na oficjalnej stronie internetowej urzędu miasta, jako przyczyny tej zmiany wskazano: – planowaną budowę czwartego toru z Warszawy do Legionowa oraz – zapewnienia drogowców, iż modernizacji drogi krajowej nr 61 zakończy się w zapowiadanym wcześniej terminie. O powody zmiany lokalizacji planowanej przeprawy na Bukowcu w Legionowie, w tej sytuacji, zwróciliśmy się również do PKP.

Projekt niezgodny z przepisami
Odpowiedź była zaskakująca. Okazuje się, że projekt tunelu przy ul. gen Roi od początku nie był możliwy do zrealizowania. Drogi dojazdowe do przeprawy zaplanowano w sposób sprzeczny z przepisami, bo za blisko torów. Ustawa z 2003 r. o transporcie kolejowym wymaga bowiem, aby drogi były usytuowane w odległości nie mniejszej niż 10 m od granicy obszaru kolejowego oraz przynajmniej 20 m od skrajnego toru. Tymczasem projekt opracowany na zlecenie gminy zakładał drogi dojazdowe do tunelu w odległości ok. 7 od skrajnego toru po stronie północno-zachodniej i ok. 5 m od skrajnego toru po stronie północno-wschodniej. Projektu nie można by byłoby więc zrealizować, bez uzyskania zgody na odstępstwo od przepisów. Jak twierdzi PKP, czas konieczny na uzyskanie takiej zgody, jest na tyle długi, że budowa tunelu nie zakończyłaby się w wyznaczonym terminie.

Jednak las do wycinki
Legionowskie władze wcześniej przekonywały mieszkańców, że budowa dróg dojazdowych to tunelu przy ul. Roi nie wiązałaby się z koniecznością wycinki dużej ilości drzew. Drogi dojazdowe miały biec bowiem przy samych torach. Tymczasem w korespondencji z przedstawicielami kolei, te same władze przyznały, że odsunięcie planowanej drogi o 10 m od pasa kolejowego, czego wymagaja przepisy, wiązałoby się z wycięciem dużego obszaru leśnego. Otrzymaliśmy również informację, iż na taką wycinkę nie wyrażą zgody, ani Nadleśnictwo Jabłonna ani Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ).

Zmiana koncepcji
Z wyjaśnień PKP wynika, że tej sytuacji, z której uwarunkowań powinny zdawać sobie wcześniej sprawę, legionowskie władze zdecydowały się na zmianę koncepcji i rezygnacje z budowy dwóch obiektów kładki dla pieszych przy ul. Polnej oraz tunelu drogowego przy ul. gen. Roi. Zamiast tego wróciły do koncepcji znanej od lat, za która opowiadała się znaczna grupa mieszkańców. Oczywiście są również jej przeciwnicy, którzy w obawie przed wzrostem natężenia ruchu w ciągu ulic Polna-Kwiatowa są przeciwni budowie jakiejkolwiek bezkolizyjnej przeprawy w miejscu obecnego przejazdu. Jednocześnie okazało się, że budowa 4 toru z Warszawy do Legionowa nie jest jeszcze przesądzona, na co powoływały się władze Legionowa.

Jak stwierdził Martyn Janduła z Zespołu prasowego PKP PLK, Polskie Linie Kolejowe są dopiero w trakcie postępowania przetargowego na wyłonienie firmy, która opracuje studium wykonalności dla projektu „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk”. W ramach tego dokumentu wykonawca dokona kompleksowej analizy, (…), która określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac.

Kiedy rozpocznie się budowa tunelu?
W dniu 5 maja br. aneks do umowy pomiędzy PKP PLK z Legionowem na dofinansowanie budowy tunelu Polna-Kwiatowa uzyskał akceptację Zarządu PKP PLK. Ma on zostać niezwłocznie podpisany. Ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji (tunel Polna-Kwiatowa) w trybie „projektuj i buduj” ma nastąpić do końca II kw. 2020 r.

Wojciech Dobrowolski

Komentarze

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDwunastu pracowników łódzkich żłobków i przedszkoli zakażonych koronawirusem. Trwają dalsze testy
Następny artykułUmowa na dofinansowanie kwietnej łąki w Prudniku