Platforma Usług Elektronicznych (PUE) jest wygodnym i bezpłatnym narzędziem, które ułatwia kontakty z ZUS. Dzięki niej przez Internet możemy załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, np. złożyć wnioski i dokumenty drogą elektroniczną, umówić się na wizytę w ZUS. Platforma umożliwia też wgląd do danych zgromadzonych w ZUS, zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi.
Platforma umożliwia dostęp do danych zgromadzonych między innymi na panelach:
- ubezpieczonego (pracownicy, za których pracodawcy odprowadzają składki),
- płatnika (firmy, instytucje które odprowadzają składki do ZUS),
- świadczeniobiorcy (emeryci i renciści).
Pracownik może zobaczyć, czy płatnik składek zgłosił jego oraz członków rodziny do ubezpieczeń oraz czy rozliczył za niego należne składki. Może też sprawdzić stan swojego konta w ZUS lub obliczyć hipotetyczną wysokość emerytury, korzystając z kalkulatora emerytalnego. Ma również wgląd do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Z kolei płatnik składek na PUE może skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocąktórej m.in. zgłosi pracownika do ubezpieczeń, wypełni i przekaże dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS. Może również złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE oraz weryfikować bieżące rozliczenia. Aby płatnik mógł wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty, w tym dokumenty ubezpieczeniowe, musi mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym.
Natomiast świadczeniobiorca na PUE może sprawdzić informacje o przyznanych i wypłacanych mu świadczeniach, czyli emeryturach, rentach czy zasiłkach. Ma również dostęp do rozliczenia podatkowego (formularza PIT), może umówić się na wizytę w ZUS lub złożyć wniosek o zmianę swoich danych.
Założenie profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS przebiega dwuetapowo. Najpierw musimy zarejestrować się wypełniając elektroniczny formularz na stronie www.zus.pl. Drugim etapem jest potwierdzenie tożsamości. Możemy to zrobić osobiście w placówce ZUS. Wystarczy mieć ze sobą dokument, który potwierdzi tożsamość, np. dowód osobisty. Tożsamość potwierdzimy też elektronicznie, jeśli mamy podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej).
Jeśli korzystamy z usług banku, który podpisał porozumienie z ZUS, a nasza tożsamość została potwierdzona, np. przy zakładaniu rachunku bankowego, to możemy zarejestrować i potwierdzić profil na PUE ZUSrównież za pomocą bankowości elektronicznej.
Dzięki profilowi mamy możliwość składania wniosków m.in. o świadczenia z „tarczy antykryzysowej”, dodatek solidarnościowy czy „dobry start”. Zarezerwujemy również wizytę w wybranej placówce ZUS w określonym dniu i o określonej godzinie. Po zgłoszeniu się w ZUS-ie, w biletomacie na sali obsługi klientów podajemy swój login PUE. Po chwili zostaniemy przyjęci przez pracownika bez czekania w kolejce. By umówić się na wizytę, należy wybrać jednostkę ZUS, grupę spraw, której ma dotyczyć wizyta oraz jej termin. Spotkanie można anulować.
Profil na PUE nic nie kosztuje, a przynosi mnóstwo korzyści. Zachęcamy do zakładania i korzystania z tej usługi.
Regionalny Rzecznik Prasowy
w województwie podkarpackim
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS