Toyota musi mieć co najmniej trzech stałych kierowców rywalizujących w FIA WRC 2025, stwierdził szef zespołu, Latvala.
Szefostwo doszło do takich wniosków po Rajdzie Akropolu, który zakończył się potrójnym zwycięstwem Hyundaia, co zmniejszyło szanse Toyoty na tytuł praktycznie do zera.
Analizując występ w Grecji, Latvala powiedział motorsport.com, że decyzja zespołu o wystawieniu dwóch kierowców na pełen etat, Elfyna Evansa i Takamoto Katsuty, oraz dwóch kierowców na pół etatu, Kalle Rovanpery i Sebastiena Ogiera, nie wystarczyła, aby walczyć o tytuły mistrzostw świata kierowców i producentów.
Toyota przeorganizowała swój skład na ten sezon po tym, jak Rovanpera podjął decyzję o stracie tylko w wybranych rajdach. Młody Fin czuł się przemęczony po dwóch sezonach, w których zdobył dwa tytuły mistrza świata kierowców i miało mu to pozwolić „naładować baterie” przed powrotem do startów w pełnym cyklu w przyszłym roku.
Poproszony o przemyślenia na temat składu zespołu w 2025 roku, przed środową szokującą decyzją o zastąpieniu Katsuty w Rajdzie Chile przez wschodzącą gwiazdę Samiego Pajariego, Latvala powiedział: – W tym roku nauczyłem się, że w 2025 roku potrzebujemy trzech kierowców, którzy wystartują we wszystkich rajdach w ciągu sezonu.
– Teraz jest już dla nas jasne, że starty tylko dwóch kierowców biorących udział w pełnym cyklu nie wystarczą, aby zdobyć tytuł. Możemy mieć czwartego kierowcę, który może przejechać część mistrzostw, ale trzech kierowców musi przejechać cały sezon.
– Musimy teraz rozważyć pewne rzeczy, więc nie mogę jeszcze mówić o konkretnym składzie – dodał, zapytany, czy uważa, że czeka go dużo pracy, aby sfinalizować skład zespołu na 2025 rok.
Rovanpera ma ważny kontrakt i wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku wróci na pełen etat, co z pewnością wzmocni japońską markę, która zdobyła trzy ostatnie mistrzostwa kierowców i producentów.
– Jasne jest, że jeśli Kalle będzie jeździł, to będzie to cały sezon, musimy tylko sprawdzić kilka rzeczy – powiedział Latvala.
Przyszłość ośmiokrotnego mistrza świata Ogiera nie jest jeszcze przesądzona, chociaż w tym roku po raz kolejny udowodnił, że jest cennym kierowcą dla zespołu. W siedmiu dotychczasowych startach wygrał trzy rajdy i trzy razy był drugi, ale Francuz raczej nie wróci do pełnowymiarowych startów w WRC.
Elfyn Evans, startujący w swoim piątym sezonie z Toyotą, ma za sobą kilka niepowodzeń. Walijczyk regularnie walczył o podium, ale nie udało mu się wygrać w tym roku jeszcze żadnego rajdu. Najbliżej tego był w Finlandii, gdy zajmował drugie miejsce osiem sekund za Rovanperą, ale awaria układu napędowego pozbawiła go szans na trzecie zwycięstwo w tym rajdzie.
Podium: #Winner Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen, Toyota Gazoo Racing WRT Toyota GR Yaris Rally1, second place Takamoto Katsuta, Aaron Johnston, Toyota Gazoo Racing WRT Toyota GR Yaris Rally1, Jari-Matti Latvala, Team principal Toyota Gazoo Racing
Autor zdjęcia: Toyota Racing
Takamoto Katsuta jest pełnoetatowym kierowcą Toyoty od 2021 roku i jak dotychczas może pochwalić się pięcioma podiami w WRC.
Pomimo, że Japończyk nie weźmie udziału w kolejnej rundzie w Chile, zespół jasno dał do zrozumienia, że będzie kontynuował z nim współpracę: „Zespół nadal udziela Katsucie, a także pilotowi Aaronowi Johnstonowi, pełnego wsparcia i ma nadzieję, że ta krótka przerwa w intensywnym i konkurencyjnym sezonie będzie okazją do zresetowania się i powrotu silniejszym”.
Po zajęciu czwartego miejsca w Rajdzie Finalndii w debiucie w samochodzie Rally1, kolejną opcją do rozważenia dla Toyoty jest osoba Samiego Pajariego, który wystartuje także w dwóch nadchodzących rundach w Chile i Europie Centralnej. Po Finalndii Latvala powiedział motorsport.com, że młody Fin jest jedną z opcji zespołu na 2025 rok.
– Oczywiście zwracamy uwagę na młode talenty i jasne jest, że Toyota myśli o inwestowaniu w przyszłość, tak jak zrobiliśmy to z Samim w Finlandii – dodał Latvala.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS