Oddział Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku (ul. Toruńska 1) otworzył się po kilkunastu miesiącach przedłużających się prac remontowych. I można powiedzieć, że dla gdańskiej placówki jest to swego rodzaju nowe otwarcie. Bowiem odświeżeniu uległo nie tylko wnętrze (oddział przy Toruńskiej ma nową strefę relaksacyjną i otwarty wirydarz – klasztorny ogród), ale i wygląd wystawy stałej.
„Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki” to ekspozycja, która skupia się na szeroko pojętej „sztuce gdańskiej”. Dyrektor Jacek Friedrich: – Chcieliśmy pokazać uniwersum sztuki, która powstała w Gdańsku, była zrobiona z przeznaczeniem dla Gdańska lub w Gdańsku była użytkowana. Są też dzieła, które nie są dokładnie z Gdańska, ale z terenu historycznych Prus, jak np. rzeźby z Pietrzwałdu czy z terenów należących niegdyś do Gdańska, jak na przykład obraz z Helu. Pokazujemy także dzieła niezwiązane historycznie z Gdańskim, ale które odpowiadają temu, co w dawnym Gdańsku można było zobaczyć. Tak jest chociażby z niderlandzkimi pejzażami czy martwymi naturami.
Tytuł wystawy odnosi się do dwóch nadrzędnych wartości wywodzących się z wiary: średniowiecznego katolicyzmu i nowożytnego protestantyzmu. Chronologicznie wystawa dzieli się na dwie części, średniowiecze i nowożytność (od XIII do XVIII wieku), tematycznie na trzy: sztukę kościelną, sztukę w sferze publicznej oraz w sferze prywatnej gdańskich domów. Na wystawie można zobaczyć figury świętych, rzeźby zdobiące niegdyś nastawy ołtarzowe, portal z kościoła św. Katarzyny, popiersie Jana Heweliusza, botaniczny obraz Andreasa Stecha, ale również jego słynną „Martwą naturę z wiewiórką”. Są też nowe nabytki w kolekcji MNG: portrety autorstwa Franza Kesslera.
‘Pobożni i cnotliwy’ – nowa odsłona wystawy stałej w Oddziale Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku Fot. Michal Ryniak / Agencja Gazeta
Z kolei mieszczący się w samym sercu turystycznego traktu Oddział Zielona Brama (ul. Długi Targ 24) zaprasza na wystawę czasową, której wernisaż odbędzie się 9 lipca. „Malarstwo niderlandzkie i flamandzkie ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu oraz Muzeum Narodowego w Gdańsku” to, jak sama nazwa wskazuje, ekspozycja skupiająca się na mocno obecnej w tej części Polski sztuce flamandzkiej.
Połączenie kolekcji obydwu muzeów pozwoli pokazać bogactwo i różnorodność renesansowego i wczesnobarokowego malarstwa Niderlandów. Jak piszą organizatorzy celem wystawy jest ukazanie Niderlandów jako przodującego europejskiego centrum artystycznego XVI i początku XVII stulecia. Dlatego też pokaz dzieł malarstwa będzie połączony z opowieścią o rozwoju rynku sztuki, organizacji pracowni malarskich i przemianach praktyki warsztatowej.
Tryptyk ze sceną Sądu Ostatecznego, Jheronimus Bosch (Van Aken) / naśladowca fot. Zamek Królewski na Wawelu
Wystawa zostanie podzielona na trzy części. W pierwszej będzie można się zapoznać z historią kolekcji niderlandzkiego malarstwa na Wawelu, w drugiej wszyscy oglądający przeniosą się do Antwerpii, najważniejszego centrum artystycznego XVI-wiecznych Niderlandów, natomiast w trzeciej części czekać będą alegoryczne ujęcia stanowiące refleksję nad uniwersalnymi problemami ludzkiego życia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS