Chiny po raz pierwszy zaprezentowały publicznie powietrzne tankowanie z wykorzystaniem Y-20U. Nowa, chińska latająca cysterna została zaprezentowana 26 sierpnia podczas pokazów lotniczych w mieście Changchun. Nowy samolot oznacza skokowy wzrost możliwości chińskiego lotnictwa – w jego zasięgu znalazły się amerykańskie bazy na Pacyfiku.
Latająca cysterna Y-20U (YU-20) to jedna z wersji samolotu transportowego Y-20, opracowanego w zakładach Xi’an Aircraft Industrial Corporation. Choć chińskie władze przedstawiają konstrukcję jako nowy samolot opracowany siłami własnego przemysłu, w jego powstaniu brali również ukraińscy specjaliści z zakładów Antonowa, a Y-20 może być głęboką modyfikacją ukraińskiego projektu samolotu An-70-600.
Nieoficjalne źródła wskazują także na możliwość wykorzystania przez Chiny szpiegostwa przemysłowego – w 2008 roku aresztowano jednego z inżynierów Boeinga, Su Bina, odpowiedzialnego za przekazanie Chinom dokumentacji samolotu transportowego C-17 Globemaster III, a także danych na temat maszyn F-35 i F-22.
Latająca cysterna Y-20U
Prototyp Y-20 został oblatany w 2013 roku, a pierwsze maszyny rozpoczęły służbę w roku 2021. Samolot ma 47 metrów długości, rozpiętość skrzydeł sięgającą 50 metrów, a jego masa startowa wynosi 220 ton.
Samolot jest napędzany czterema silnikami odrzutowymi – zastosowane początkowo rosyjskie D-30K-2 w wersji Y-20B zostaną zmienione na wyprodukowane w Chinach, nowe silniki WS-20.
Chiński samolot dysponuje udźwigiem około 50 ton czyli nieco mniej od amerykańskiego odpowiednika (choć niektóre źródła podają nawet 66 ton). Udane próby wersji transportowej skłoniły Chiny do budowy – na bazie Y-20 – kolejnych wariantów samolotu.
Nowe możliwości chińskiego lotnictwa
Y-20U, który może transportować nawet 90 ton paliwa, znacząco zwiększa zasięg działania chińskiego lotnictwa. Wprowadzenie Y-20U do służby oznacza zdolność do wykonania przez Chiny uderzenia lotniczego na amerykańskie bazy na Pacyfiku, w tym także na bazę na wyspie Guam, oddaloną od Chin o około 3 tys. km.
Warto zaznaczyć także inne, dodatkowe znaczenie samolotu tego typu, jako tzw. multiplikatora siły. Możliwość wykorzystania latających cystern sprawia, że samoloty patrolujące przestrzeń powietrzną mogą rzadziej lądować, co – w praktyce – zapewnia podobne możliwości, jak w sytuacji, gdyby było ich więcej.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS