Canção riso e dor, melodia de amor. Um momento que fica no ar. Dançando lambada. “Mieszanka śmiechu i bólu: melodia miłości. Chwila, która pozostanie na zawsze. Tańcząc lambada”. Myśle o mojej lambdzie i nie mogę się skupić. Przychodzi mi do głowy Lambada
[embedded content]
I tak sobie czytam:
Lambada zrobiła furorę w roku 1989, w wykonaniu brazylijskiej piosenkarki Loalwa Braz z grupy Kaoma. Płyta ukazała się w 15 milionach egzemplarzy. Po czym okazało się, że był to plagiat utworu „Llorando se fu” boliwijskiej grupy Los Kjarkas. W roku 1990 autorzy utworu, bracia Gonzalo et Ulises Hermosas otrzymali ok. 1.5 mln Euro kompensacji za plagiat.
Jaki to ma związek z tym o czym ostatnio piszę? Zwyczajny, skojarzeniowy. Myslę o lambdzie i przychodzi mi do głowy lambada. Bo moja lambda to nic innego jak rodzaj plagiatu. Autorzy lambdy to grupa francuska Nicolas Bourbaki. A ja wypisuję na temat ich lambdy wariacje i chcę opublikować pod swoim nazwiskiem. Tyle, że nie pretenduję do bycia autorem utwotu. Jestem po prostu autorem wariacji na temat. Więc może mi ujdzie na sucho, a Bourbakiego lambda pozostanie na zawsze.
Streszczenie potrzebnych algebraicznych wiadomości podałem w notce „Sylwestrowa zjawa w algebraicznym stroju”.
Najważniejsze jest to, że mamy przestrzeń wektorową V (nad ciałem K), mamy algebrę tensorową T(V), i mamy formę biliniową F na V. Mając ten kapitał konstruujemy liniowe odwzorowanie λF: T(V) – > T(V) zdefiniowane jednoznacznie przez następujące dwie własności
1) λF(1) =1
2) λF(x ⊗u) = (ex+ixF) λF(u), dla x ∊ V, u ∊ T(V)
Wyciągniemy stąd trochę wniosków. Co ona, ta lambda, robi? Ona, ta lambda, jest rodzaju żeńskiego i ma talenty artystyczne. Jest zatem skomplikowana i nieprzewidywalna. Z góry jej czynów przewidzieć się nie da. To znaczy da się, pod warunkiem, że nie będzie się jej ufać. Zaufać takiej to błąd. Równie dobrze można samemu spowodować trzęsienie ziemi. Skutki będą podobne. Ruiny i pobojowisko. Trupy. Bjab bardzo słusznie był podejrzliwy, gdy pisał „Operator lambdaF jest jakiś skomplikowany. Pierwszy składnik po prawej stronie tej formuły jakby podwyższa rząd lambdaF(u) a drugi obniża rząd lambdaF(u).” No właśnie, lambdaF pełna jest sprzeczności.
[embedded content]
Gdy jednak takiej ufać przestaniemy, wtedy da się nawet z nią żyć. W formule 2) połóżmy u=1. Wtedy po prawej wystąpi λF(1). Ale z 1) mamy, że λF(1)=1. Teraz ex1=x⊗1=x, oraz ixF1=0. Stąd
λF(x) = x.
W pierwszych dwóch sektorach T(V), w T0(V) i T1(V) nasza lambda jest zatem grzeczna i nic nie robi. Zwraca po prostu to, co jej się da. Położmy teraz w 2) u=y∊ V. Mamy wtedy
λF(x ⊗y) = (ex+ixF) λF(y) = (ex+ixF) y = x ⊗y + ixF y = x ⊗y + F(x,y).
Czyli
λF(x ⊗y) = x ⊗y + F(x,y).
λF zwraca zatem to co w nią włożyliśmy, jednak produkuje również dodatkowo skalar F(x,y) – tensor rzędu o 2 niższego niż ten włożony x ⊗y. Nastąpiła anihilacja pary cząstek.
Możemy teraz pójść dalej, nic z góry nie zakładając, niczego się nie spodziewając. Po prostu zimna kalkulacja. Kładziemy w 2) u=y⊗z. Mamy
λF(x ⊗y⊗z) = (ex+ixF) λF(y⊗z) =(ex+ixF) ( y⊗z + F(y,z)) = x ⊗y⊗z +F(y,z)x + ixF ( y⊗z)
= x ⊗y⊗z +F(y,z)x + F(x,y)z – F(x,z)y
Zatem
λF(x ⊗y⊗z) = x ⊗y⊗z +F(y,z)x + F(x,y)z – F(x,z)y (***)
Znów λF zwraca oryginał, oraz trzy człony o dwa rzędy niższe.
No to zobaczmy jeszcze co nasza bohaterka zrobi z tensorem rzędu czwartego? Podstawmy w 2)
u = x⊗y⊗z⊗u i skorzystajmy z (***):
λF(x ⊗y⊗z⊗u) = (ex+ixF) λF(y⊗z⊗u) =(ex+ixF) (y ⊗z⊗u +F(y,z)u + F(z,u)y – F(y,u)z) =
x ⊗y ⊗z⊗u +F(y,z)x ⊗u + F(z,u)x ⊗y – F(y,u)x ⊗z +F(x,y)z⊗u-F(x,z)y⊗u+F(x,u)y ⊗z+F(x,u)F(y,z)+F(x,y)F(z,u)-F(x,z)F(y,u)
Czyli
λF(x ⊗y⊗z⊗u) = x ⊗y ⊗z⊗u
+F(y,z)x ⊗u + F(z,u)x ⊗y – F(y,u)x ⊗z +F(x,y)z⊗u-F(x,z)y⊗u+F(x,u)y ⊗z
+F(x,u)F(y,z)+F(x,y)F(z,u)-F(x,z)F(y,u)
Mamy człon czwartego rzędu – oryginał, dalej człon o dwa rzędy niżej, i dalej człon o jeszcze dwa rzędy niżej. Czyżbyśmy już byli w domu? Czy możemy przewidzieć co będzie dalej? Nie całkiem, ale jakiś obraz już się rysuje. To postęp.
Oprócz nieszczęsnej lambady jest jeszcze Macumba. Często używam tego wykrzyknika. Gdy się z czegoś cieszę, to albo miauczę, albo woła
[embedded content]
m: Macumba:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS