Dzisiaj, 23 grudnia (15:00)
Towary zakupione na promocji mogą stanowić spory problem, jeśli okaże się, że nie są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Wiele sklepów zastrzega, że produkty pochodzące z wyprzedaży nie podlegają wymianie ani zwrotowi. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Czy kupując wadliwy towar na promocji, mamy prawo do zgłoszenia reklamacji?
Prawdopodobnie każdemu z nas zdarzyło się kupić podczas wyprzedaży niepotrzebną lub niedopasowaną do naszych potrzeb rzecz. Ubrania w złym rozmiarze, zbyt ciasne buty, książka, której jeden egzemplarz już mamy na półce, a może produkt z niezauważoną wadą fabryczną? Czy możemy je zwrócić do sklepu, a jeśli tak, to w jakim terminie?
Na początku warto zaznaczyć, że sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów. Takie działanie wynika jedynie z ich dobrej woli. Jeśli sklep deklaruje możliwość zwrotu zakupionego towaru, taka informacja powinna się znaleźć w jego regulaminie, wraz z określeniem zasad i terminu. Większość dużych sieci handlowych umożliwia zwroty, również produktów przecenionych, warto jednak sprawdzić to przed zakupem.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku sklepów online. Towar zakupiony przez internet objęty jest obowiązkiem zwrotu w terminie 14 dni od otrzymania go. Gwarantuje to Ustawa o prawach konsumenta z 2014 r. Zasada ta dotyczy wszystkich produktów, również tych przecenionych. Kupujący nie musi podawać powodu zwrotu.
Towar, który chcemy zwrócić, nie może posiadać śladów użytkowania. Zwrotom nie podlegają natomiast:
- artykuły, które szybko się psują (np. niektóre produkty spożywcze, np. masło, wędliny, ser, owoce, mrożonki itp.)
- treści cyfrowe,
- otwarte opakowania leków i kosmetyków,
- artykuły wykonane na zamówienie
W kontekście świąt Bożego Narodzenia warto zwrócić uwagę zwłaszcza na trzeci i czwarty punkt. Kosmetyki są popularnym podarunkiem, który zdaje się być prezentowym “pewniakiem”. Jest to prawda, ale połowiczna – prawie każdy używa kosmetyków, niektórzy mają jednak bardzo precyzyjne preferencje w tej kwestii. Przed jego zakupem warto więc spróbować poznać gust i nawyki obdarowywanego, tak by produkt po otwarciu i przetestowaniu nie okazał się rozczarowaniem.
Podobnie ma się sprawa z personalizowanymi prezentami. Choć wykonana na zamówienie torebka, uszyta na wymiar sztuka odzieży czy portfel z monogramem są pięknym i osobistym podarunkiem, nie zawsze sprawdzą się jako niespodzianka. Jeśli nie przypadną one do gustu obdarowywanemu, nie będzie miał on możliwości ich zwrotu lub wymiany.
W większości przypadków zwrotom podlegają jednak ubrania, obuwie oraz produkty dekoracyjne.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS