Wystawa prac plastycznych Ewy Standyło zatytułowana Symbole wiosny zawitała w Galerii Edukacyjnej Szkoły Podstawowej Sapere Aude w Rajszewie
Zapraszamy do przeczytania wywiadu przeprowadzony przez Roberta Żbikowskiego w kwietniu tego roku z artystką Ewą Standyło:
Robert Żbikowski (R.Ż.): Ewa, jak zaczęła się Twoja przygoda z malowaniem?
Ewa Standyło (E.S.): Malowanie było zawsze moim marzeniem. Po przejściu na emeryturę postanowiłam je spełniać. Zaczęłam pogłębiać swoją wiedzę o sztuce i technikach malarskich. Pierwsze moje prace techniką akrylu powstały w zaciszu domowym. Tematyką tych prac była martwa natura. Inspiracją do malowania stały się przedmioty codziennego użytku, kwiaty i owoce z mojego ogrodu.
R.Ż.: Wiele lat przepracowałaś w szkole jako nauczycielka, czy te doświadczenia przekładają się na Twoją twórczość?
E.S.: Pracując w szkole podstawowej jako nauczyciel dodatkowo oprócz zajęć prowadziłam kółko plastyczne, konkursy, wystawy szkolne i pozaszkolne. Ci najmłodsi artyści nauczyli mnie dostrzegać piękno w małych i prostych rzeczach. Te doświadczenia pomagają mi wyrażać swoje myśli i emocje, szczególnie te pozytywne, w tym co tworzę.
R.Ż.: Jesteś osobą aktywną, wspierasz rodzinę, tworzysz obrazy i jesteś Sekretarzem Mazowieckiego Związku Artystów Sztuk Pięknych. Jak na to wszystko znajdujesz czas ?
E.S.: Staram się być osobą zorganizowaną i aktywną społecznie. Nie pracuję zawodowo więc mam sporo czasu dla innych: rodziny, przyjaciół. Uważam, że nie jest to czas stracony. Cieszę się, że mogę zrobić coś dobrego dla siebie i stowarzyszenia. Malowanie obrazów przedłuża i ubogaca moje życie.
R.Ż.: Na wystawie „Symbole wiosny” prezentujesz prace w różnych technikach wykonania. Czy masz swoją ulubiona technikę ?
E.S.: Swoje obrazy maluję w różnych technikach w zależności od tematyki i warunków. Pierwsze moje prace wykonywałam akrylem i olejem. Później zaczęłam malować akwarelą, a od niedawna maluję pastel suchą i pastel olejną. Moja ulubiona technika to akwarela i pastel sucha. Akwarele choć z pozoru delikatne i lekkie potrafią zachwycić swoją unikalnością. Również pastel sucha daje piękne efekty, delikatne pastelowe kolory, a tworzone nimi prace mają niepowtarzalny charakter.
R.Ż.: Twoje prace są jak marzenia, mam takie wrażenie jakbyś poszukiwała tematów z dzieciństwa. Czy będąc dzieckiem rysowałaś i malowałaś?
E.S.: W dzieciństwie często brałam do ręki kredki ołówkowe, farby plakatowe i malowałam różne otaczające mnie przedmioty, rośliny, zwierzęta. Jako przedmiot dodatkowy na maturze w liceum ogólnokształcącym wybrałam plastykę. Obecnie często lubię wracać do wspomnień z dzieciństwa, szukam starych zdjęć czarno-białych i z lekkim uśmiechem na twarzy myślę o minionych latach. Są one dla mnie bardzo szczególne… Dzieciństwo kojarzy mi się z wędrowaniem wśród pól, lasów, leżeniem na trawie, zabawą w piłkę, latawcem, balonem. W swoich pracach staram się ukazać beztroskę, radość, miłość, bezpieczeństwo jaką jest przepełnione dzieciństwo.
R.Ż.: Namalowałaś dużo prac, która z nich jest Twoją ulubioną?
E.S.: Mam cykl prac związanych z dzieciństwem. Ulubioną moją pracą jest obraz rozpoczynający ten cykl malowany olejem „Radość”. Pracę namalowałam w czarno białych barwach, a niektóre elementy są kolorowe co podkreśla ich znaczenie. Dom w kolorze pomarańczowym to symbol szczęścia, bezpieczeństwa, miejsca na ziemi. Biegnąca dziewczynka w stronę domu w różowej sukience podkreśla ekspresję radości. Kwiaty są symbolem piękna, niewinności, nadziei. Łąka zalana słońcem jest metaforą nieograniczonej przestrzeni. Patrząc na ten obraz czuję spokój i radość. Obraz ten jest w kolekcji prywatnej.
R.Ż.: Czy można zamówić obraz u Ciebie?
E.S.: Znajomi, przyjaciele mają w swojej kolekcji moje obrazy. Swoje obrazy przekazuję na cele charytatywne i sprzedaję do różnych instytucji. Chętnie maluję obrazy na zamówienie.
Wystawa Ewy Standyło jest pretekstem do rozmowy nad symboliką prezentowaną w malarstwie. Uczniowie w szkole Sapere Aude mają możliwość obcowania ze sztuką i poszukiwania ukrytych znaczeń jakich wiele w twórczości Ewy Standyło. Na zajęciach z plastyki podejmowane są tematy symbolizmu oraz na języku polskim uczniowie mogą odnaleźć podobne treści w literaturze.
Anna Mieszkian dyrektor szkoły Sapere Aude jest nauczycielką języka polskiego i przygotowała program dydaktyczny, zainspirowany wystawą „Symbole wiosny”. Ze względu na swoją uniwersalność wiosna może przybierać wiele znaczeń, często symbolicznych, niejednoznacznych. Pojawia się w każdej dziedzinie sztuki – u malarzy, pisarzy, poetów, w muzyce. Dla wielu pisarzy jest symbolem ożywienia, narodzin – w ujęciu dosłownym, czy symbolicznego odrodzenia narodu polskiego jak w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, gdzie staje się też zapowiedzią wolności, wyzwolenia, radości. To będzie też wiosna w życiu i wiosna w przyrodzie u Schulza w Sanatorium pod Klepsydrą, czyli czas odkryć i stwarzania, w którym odbywa się powoływanie do ponownego życia minionych wydarzeń. Wiosnę jako początek nowego rytmu, jednej z pór roku, która jak pozostałe, determinuje życie człowieka, cudownie opisuje Reymont w Chłopach. W poezji może stać się inspiracją do przeżywania w pełnej sile emocji pozytywnych – miłości, jak w Serenadzie Asnyka, ale i może oscylować wokół odczuć trudnych – smutku, samotności, odrzucenia, bólu i rozpaczy, jak u Franciszka Karpińskiego w wierszu Do Justyny. Tęskność na wiosnę. Będzie ona inspiracją dla Tuwima, Przybosia, Poświatowskiej, Staffa, Leśmiana, Miłosza i wielu innych. Będą o niej śpiewać Niemen, Grechuta, Skaldowie. Te tak różnorodne spojrzenia, symbole i przejawy wiosny w literaturze warto oddać dzieciom, np. za pomocą metod projektowych, żeby inspirować i uświadamiać, że nasza różnorodność widzenia, odczuwania i poznania jest cechą immanentną świata, w którym dorastają.
Tak o pracy w szkole i o specjalnie przygotowanych programach dla uczniów mówi dyrektor Anna Mieszkian:
Szkoła spełnia swoje zadanie tylko wtedy, kiedy jako zespół ludzi połączonych pasją do uczenia dzieci, wspomagania ich w rozwoju potrafi zaoferować to wszystko w sposób dostosowany do potrzeb tych dzieci, do ich możliwości. Każde dziecko jest inne, ma inną wrażliwość, inne wyzwania, inne spojrzenie na świat. Naszym zadaniem jest zainspirować każdego, każdemu dać coś cennego w obszarze szeroko pojętego uczenia się, z czym będzie mogło pójść w świat. Nie jest to łatwe zadanie. Dlatego szalenie ważne jest, żeby nasze bycie z uczniami było uważne, pełne przestrzeni dla każdego, życzliwości, dawało szansę na korzystanie z różnych metod pracy, pobudzało nie tylko „podstawą programową”, ale wieloma tekstami kultury, nauką, która przed wszystkim ma swoje odniesienie do codzienności, którą w tej codzienności dzieci mogą odnaleźć, która będzie rozwijała ich umiejętności takie, jak otwartość, samodzielność, asertywność, uczciwość, realizacja planów, ciekawość, odpowiedzialność za własny proces uczenia się, kreatywność, szacunek do różnic, współpracę, koncentrowanie się na rozwiązaniach, czy komunikację opartą na szacunku.
Dlatego wprowadzamy różne metody pracy – oparte na naszym innowacyjnym projekcie Auders Brainstorming, na wykorzystywaniu wielorakich, w tym projektowych metod pracy, na Ocenianiu Kształtującym, na pracy w duchu Pozytywnej Dyscypliny, na możliwości pracy w oparciu o wybory dokonywane przez dzieci. Dlatego mamy dla młodszych, oprócz zajęć z podstawy programowej szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych wzbudzających ciekawość odkrywania świata, rozwijających pasje, inspirujących do rozwoju w obszarze umiejętności uczenia się, np. Kangur Matematyczny, Klub Młodego Czytelnika, Koło naukowe, teatralne, plastyczne, szachowe, muzyczne, kulturowo – językowe, sportowe, polonistyczne, historyczne, przyrodniczo – geograficzne i wiele innych.
Zapraszamy na dni otwarte szkoły Sapere Aude i zapoznanie się z Twórczością
Ewy Standyło: godz. 15.00-19.00, 14.04.2021,
Rajszew, ul. Modlińska 75, 05-110 Jabłonna
Komentarze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS