A A+ A++

Firmy budowlane w segmencie drogowym przekonują, że podniesienie limitu waloryzacji kontraktów sprzed wojny do 15 proc. pokrywa jedynie część dodatkowych kosztów, a obawy budzą przetargi organizowane po wybuchu wojny i w określonych warunkach za dwa lata niezbędna będzie waloryzacja obecnie podpisywanych umów – ocenia KUKE.

KUKE nie wyklucza waloryzacji kontraktów drogowych zawartych po wybuchu wojny
fot. Catalin Grigoriu / / Shutterstock

“Analizujemy sytuację w kolejnych przetargach i składanych w nich ofertach. Jeżeli zaczną pojawiać się sygnały o wojnie cenowej, bo firmy będą starały się za wszelką cenę pozyskać kontrakt, to za dwa lata niezbędna będzie waloryzacja dzisiaj podpisywanych umów. A i tak nie będzie można wykluczyć kolejnej fali upadłości i restrukturyzacji w sektorze budowlanym, pomimo tego, że gospodarka odbije się wyraźnie po spowolnieniu z 2023 r.” – napisano na portalu X/Twitter Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

“Firmy budowlane przekonują też, że podniesienie limitu o 15 proc. pokrywa jedynie część dodatkowych kosztów. Wydaje się jednak, że na razie potencjalny kryzys został zażegnany i objęte wyższą waloryzacją projekty nie doprowadzą wykonawców do większych kłopotów z wypłacalnością. Ale nasze obawy budzą przetargi organizowane po wybuchu wojny” – dodano.

Cytowany we wpisie KUKE Piotr Młynek z Departamentu Ryzyka Ubezpieczeniowego KUKE zaznaczył, że wg danych GDDKiA, średnia wartość najniższej oferty w przetargach w bieżącym roku wynosi zaledwie 82 proc. zakładanego przez Dyrekcję budżetu.

“Weźmy pod uwagę, że po odblokowaniu KPO czy rozpoczęciu realizacji zadań związanych z budową CPK znacząco przybędzie prowadzonych w Polsce inwestycji. Oznacza to, że ceny materiałów używanych do budowy w najlepszym wypadki nie będą spadać, a na rynku pracy będzie utrzymywał się niedostatek pracowników. Cena ropy w ostatnich tygodniach generalnie spada, ale istnieje ryzyko odwrócenia trendu za sprawą m. in. stopniowego powrotu koniunktury w światowej gospodarce, trwających konfliktów w Ukrainie, na Bliskim Wschodzie, zagrożenia wybuchem wojny między Wenezuelą a Gujaną” – dodał.

Pod koniec października rząd zdecydował o zwiększeniu limitów finansowych inwestycji infrastrukturalnych ujętych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Rozwiązanie to pozwoli na waloryzację wzrostu kosztów realizacji kontraktów, które zostały podpisane przed agresją Rosji na Ukrainę.

GDDKiA sfinalizowała podpisywanie aneksów waloryzacyjnych z limitem 15 proc. (PAP Biznes)

tus/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNASA odkryła 17 egzoplanet, na których może istnieć obce życie
Następny artykułProza pełna poezji. Spotkanie autorskie z Michałem Majewskim