Firmy budowlane w segmencie drogowym przekonują, że podniesienie limitu waloryzacji kontraktów sprzed wojny do 15 proc. pokrywa jedynie część dodatkowych kosztów, a obawy budzą przetargi organizowane po wybuchu wojny i w określonych warunkach za dwa lata niezbędna będzie waloryzacja obecnie podpisywanych umów – ocenia KUKE.
“Analizujemy sytuację w kolejnych przetargach i składanych w nich ofertach. Jeżeli zaczną pojawiać się sygnały o wojnie cenowej, bo firmy będą starały się za wszelką cenę pozyskać kontrakt, to za dwa lata niezbędna będzie waloryzacja dzisiaj podpisywanych umów. A i tak nie będzie można wykluczyć kolejnej fali upadłości i restrukturyzacji w sektorze budowlanym, pomimo tego, że gospodarka odbije się wyraźnie po spowolnieniu z 2023 r.” – napisano na portalu X/Twitter Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
“Firmy budowlane przekonują też, że podniesienie limitu o 15 proc. pokrywa jedynie część dodatkowych kosztów. Wydaje się jednak, że na razie potencjalny kryzys został zażegnany i objęte wyższą waloryzacją projekty nie doprowadzą wykonawców do większych kłopotów z wypłacalnością. Ale nasze obawy budzą przetargi organizowane po wybuchu wojny” – dodano.
Cytowany we wpisie KUKE Piotr Młynek z Departamentu Ryzyka Ubezpieczeniowego KUKE zaznaczył, że wg danych GDDKiA, średnia wartość najniższej oferty w przetargach w bieżącym roku wynosi zaledwie 82 proc. zakładanego przez Dyrekcję budżetu.
“Weźmy pod uwagę, że po odblokowaniu KPO czy rozpoczęciu realizacji zadań związanych z budową CPK znacząco przybędzie prowadzonych w Polsce inwestycji. Oznacza to, że ceny materiałów używanych do budowy w najlepszym wypadki nie będą spadać, a na rynku pracy będzie utrzymywał się niedostatek pracowników. Cena ropy w ostatnich tygodniach generalnie spada, ale istnieje ryzyko odwrócenia trendu za sprawą m. in. stopniowego powrotu koniunktury w światowej gospodarce, trwających konfliktów w Ukrainie, na Bliskim Wschodzie, zagrożenia wybuchem wojny między Wenezuelą a Gujaną” – dodał.
Pod koniec października rząd zdecydował o zwiększeniu limitów finansowych inwestycji infrastrukturalnych ujętych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Rozwiązanie to pozwoli na waloryzację wzrostu kosztów realizacji kontraktów, które zostały podpisane przed agresją Rosji na Ukrainę.
GDDKiA sfinalizowała podpisywanie aneksów waloryzacyjnych z limitem 15 proc. (PAP Biznes)
tus/ osz/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS