Motosport oraz działalność firmy PKN ORLEN od dłuższego czasu idą ze sobą w parze. Dziś mieliśmy tego kolejny dowód. W Muzeum Sportu i Turystyki ogłoszono roczny raport dotyczący sponsoringu sportu i kultury, połączony z otwarciem specjalnej strefy z eksponatami znanych postaci odnoszących sukcesy w rajdach czy wyścigach na całym świecie. – Sam ekwiwalent reklamowy za rok 2020 wyniósł 800 mln zł – mówi prezes koncernu Daniel Obajtek i zapowiada kontynuację obecnych działań.
Wydarzenie swoją obecnością uświetnili m.in. prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego Andrzej Kraśnicki, dyrektor Muzeum Sportu i Turystyki Sławomir Majcher, a także świetni sportowcy i członkowie ORLENTeamu: Bartosz Zmarzlik, Jakub Przygoński, Bartek Marszałek czy Mikołaj Marczyk. Od samego początku dało się wyczuć wyjątkową ekscytację, również z tego względu, że przez trwającą pandemię wszyscy w ostatnim czasie odzwyczaili się od konferencji prasowych, wywiadów czy spotkań twarzą w twarz. Tym razem, oczywiście przy zachowaniu obostrzeń i zdrowego rozsądku, można było wymienić się opiniami i porozmawiać.
– To miejsce pokazujące dorobek różnych pokoleń sportowców, którzy przez lata stanowili o sile polskiego motosportu – mówi dyrektor Majcher. – Mamy tutaj sukcesy żużlowców, rajdowców, motorowodniaków czy nawet z Formuły 1. Wśród nich choćby pierwszy gokart Roberta Kubicy czy oponę z Grand Prix Monaco, na której wykręcił on trzecie miejsce w 2010 roku – dodaje.
Eksponaty robią niezwykłe wrażenie i są uzupełnieniem innych pamiątek ze świata piłki nożnej, lekkoatletyki, siatkówki czy boksu, wśród których są nawet medale olimpijskie. Liczby robią wrażenie. Krążków jest około 70, a wszystkich rekwizytów ponad 3000. A to nie koniec, bo niebawem ma się pojawić także rakieta oraz strój Igi Świątek, w którym wygrała zeszłorocznego Rolanda Garrosa.
Co prawda sporty motorowe nie zaliczają się do olimpijskiej rodziny, ale wiele z nich cieszy się niezwykłą popularnością. Na pierwszym miejscu należy postawić żużel, którego fani również znajdą coś dla siebie w nowo otwartej strefie. W muzeum znalazły się bowiem motocykle dwóch polskich mistrzów świata – Jerzego Szczakiela i Bartosza Zmarzlika.
– To dla mnie ogromne wyróżnienie i spełnienie dziecięcych marzeń. Dla mnie zawsze ściganie się, adrenalina, hałas i szybkość były czymś niezwykle inspirującym. Od małego pasjonowały mnie samochody czy motocykle. Mówiąc obrazowo i lekko z uśmiechem – kiedy koledzy grali w piłkę, ja stawałem na bramce. Teraz wiem, że trud nie poszedł na marne i mam nadzieję na kolejne sukcesy – opowiadał najlepszy żużlowiec świata i zawodnik Stali Gorzów Wielkopolski. Niebawem Zmarzlik rozpocznie walkę o trzecie z rzędu mistrzostwo globu w cyklu Grand Prix i choć zawody ze względu na pandemię nie odbędą się na Stadionie Narodowym, to na pewno znów zapowiadają się niezwykłe emocje.
Motocykl Zmarzlika czy gokart Kubicy to jednak nie wszystkie gratki dla zwiedzających muzeum. Wśród nich mamy również kombinezon Jakuba Przygońskiego, w którym zdobył Puchar Świata, czy motorowodny bolid Bartłomieja Marszałka startującego w Formule 1 H2O. Przed wszystkimi sportowcami ORLENTeamu kolejne wyzwania, w których cały czas wspierać ich będzie jeden z największych koncernów paliwowych w tej części Europy.
Prezentacja efektownej strefy poprzedziła przedstawienie Raportu Rocznego dotyczącego sponsoringu sportu, kultury i projektów społecznych w 2020 roku. W badaniach przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w grudniu 54% badanych wskazało ORLEN jako firmę najczęściej angażującą się w działalność sponsoringową. PKN zanotował tym samym znaczny wzrost o 11 p.p. w stosunku do roku 2019 i w sposób znaczący wyprzedził pozostałe analizowane marki.
– Od trzech lat budujemy koncern multienergetyczny, który będzie mógł skutecznie konkurować na międzynarodowych rynkach, a przy tym wzmocni polską gospodarkę. Jednym z narzędzi, które aktywnie wspiera nasze działania biznesowe, jest sponsoring sportu i kultury. W ten sposób budujemy globalną rozpoznawalność marki ORLEN, z którą jesteśmy już obecni w ponad 110 krajach na sześciu kontynentach. W 2020 roku łączny ekwiwalent reklamowy wynikający z naszej działalności sponsoringowej w obszarze sportu i kultury wyniósł niemal 800 milionów złotych – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Najwięcej oczywiście PKN ORLEN zyskał na współpracy z zespołem Formuły 1 – Alfa Romeo, co pozwala firmie być widocznym w świecie wielkich wyścigów. Zadowolone ze współpracy są obie strony, a dzięki temu Robert Kubica jako kierowca rezerwowy nadal jest obecny na najsłynniejszych torach globu. Zaangażowanie w tym obszarze koncern traktuje jako inwestycję, która nie tylko wzmacnia wizerunek, ale też wspiera biznes Grupy ORLEN. Ekwiwalent reklamowy związany z obecnością marki ORLEN w F1, obejmujący ponad 100 tysięcy publikacji, wyniósł w 2020 roku 433 miliony złotych.
W raporcie zwrócono również uwagę na pomoc Grupy ORLEN w odbudowaniu świata sportu w czasach pandemii koronawirusa. Wśród ciekawych inicjatyw była m.in. organizacja obchodów stulecia Cudu nad Wisłą z udziałem choćby Roberta Kubicy i Bartka Marszałka. Dzięki unikalnemu konceptowi oraz wieloetapowym działaniom w mediach i digital, projekt odnotował rekordowe zasięgi w historii działań sponsoringowych PKN ORLEN.
Postawa ORLENU w trakcie pandemii ma bezpośredni wpływ na postrzeganie całego koncernu. Badania przeprowadzone we wrześniu 2020 roku przez pracownię Wavemaker wskazały, że PKN ORLEN jest marką, która zdecydowanie najmocniej kojarzy się z zaangażowaniem w pomoc w walce z pandemią. Warto wspomnieć, że w styczniu bieżącego roku Przegląd Sportowy nagrodził ORLEN tytułem Mecenasa Polskiego Sportu w Trudnych Czasach 2020.
PKN ORLEN jest także aktywnym mecenasem instytucji kultury. Wspiera między innymi Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, którego główną misją jest ochrona twórczości i dziedzictwa najwybitniejszego polskiego kompozytora. Zaangażowanie koncernu w projekty sponsoringowe ma również wymiar społeczny. W 2020 roku ORLEN wsparł 70 instytucji, przedsięwzięć, klubów i stowarzyszeń sportowych. Z tej pomocy skorzystało ponad 320 tysięcy dzieci w całym kraju.
Wypada mieć nadzieję, że współpraca dalej będzie przynosić pozytywne skutki dla polskiego sportu, dzięki czemu motosportowa strefa w Muzeum Sportu i Turystyki wzbogaci się o kolejne eksponaty. Miejsce na pewno się znajdzie, a sukcesów nigdy dość. Zwłaszcza, gdy w ekipie ORLENTeamu większość sportowców jest jeszcze w wieku rozwojowym, na czele z Mikołajem Marczykiem – najmłodszym rajdowym mistrzem Polski, urodzonym w 1995 roku. Dobra organizacja w połączeniu z odpowiednim treningiem musi przynieść efekty już niebawem w kolejnych startach Polaków.
WP
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS