Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. GDDKiA podkreśla, że jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi). – W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19 – informuje Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. – W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad – mówi Joanna Rarus. Dodaje, że najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 metrów. – Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni – wylicza.
Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
GDDKiA tłumaczy, że odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej.
– W związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża – informuje Joanna Rarus. – Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym.
Prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
Na planowanym odcinku S19 jest w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
– Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych – mówi Joanna Rarus. Wylicza, że zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 metrów bieżących i głębokości od 3 do 46 metrów. – Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4 500 metrów bieżących i głębokości od 1 do 22 metrów.
Kto i za jaką cenę wybuduje odcinek S19 z Dukli do Barwinka dowiemy się po zakończeniu postępowania przetargowego.
GDDKiA skierowała właśnie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę tego odcinka. – Ogłoszenie ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA – dodaje Joanna Rarus. Tłumaczy, że w treści znajdą się szczegółowe informacje dotyczące zakresu zamówienia, a także warunków i kryteriów udziału w przetargu.
Autor: tom
Zdjęcia: GDDKiA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS