Od 1 kwietnia w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy. To efekt decyzji, którą kilka miesięcy temu podjęła ministra edukacji Barbara Nowacka.
Likwidacja prac domowych – jako jedno z najbardziej komentowanych posunięć rządu Donalda Tuska – to temat kolejnego sondażu zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie TOK FM i OKO.press. Na pytanie “Kto Pana/Pani zdaniem powinien decydować o zasadach zadawania prac domowych?” 37 proc. badanych wskazało nauczycieli, 35 proc. – szkoły, a jedynie 21 proc. – Ministerstwo Edukacji. 8 proc. biorących udział w badaniu nie ma na ten temat zdania.
Zła wiadomość dla MEiN. Koalicja 15 Października “źle oceniła oczekiwania społeczne”.
Sondaż Ipsos dla TOK FM i OKO.press skomentowała Anna Schmidt-Fic – członkini Inicjatywy Wolna Szkoła oraz liderka Protestu z Wykrzyknikiem. Mało łaskawe dla resortu Nowackiej wyniki działaczka tłumaczyła tym, że Koalicja 15 Października “źle oceniła oczekiwania społeczne”.
– Koalicja rządząca nie doceniła tego, że ma do czynienia z wyborcą, który jest bardzo wymagający i doskonale wie, czego chce w zmianach w edukacji. Że chce namysłu, rozwagi, że owszem, chce mieć prawo głosu, ale żeby te decyzje były podejmowane po głębokim zastanowieniu i żeby nie były wynikiem bieżącej potrzeby politycznej – mówiła gościni “A teraz na poważnie”.
To nie wszystko, co mamy dla Ciebie w TOK FM Premium. Spróbuj, posłuchaj i skorzystaj z oferty “taniej na zawsze”. Wejdź tutaj, by znaleźć szczegóły >>
Dowodem na “głębokie zastanowienie” byłyby – zdaniem ekspertki – porządnie przeprowadzone konsultacje społeczne. A takich – jak zaznaczyła – zabrakło. – Te konsultacje były troszeczkę nie do końca takie, jak być powinny, a mamy tu bardzo bogate doświadczenie, więc byłoby gdzie sięgnąć. I to jest chyba główny problem, który wiąże się z rozczarowaniem – wskazała Anna Schmidt-Fic w rozmowie z Mikołajem Lizutem.
Jakie problemy mają polscy uczniowie? “Chciałabym zobaczyć badania na ten temat”
Gościni TOK FM wraz z innymi działaczami Inicjatywy Wolna Szkoła dokładnie przyjrzała się procesowi konsultacji społecznych, poprzedzającym likwidację prac domowych, a swoje spostrzeżenia zapisała w formie raportu. Jak zwróciła uwagę ekspertka, w procesie forsowania zmian przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zabrakło… nauki.
– Istotą problemu jest to, że nie możemy dokonywać zmian bez rzetelnych badań, które są podparte naukowo. Bo być może są czynniki, które wpływają na stan obecny i powinniśmy bardzo dokładnie zdiagnozować, co właściwie jest przyczyną problemu. Jesteśmy po pandemii, trwa wojna w Ukrainie, mamy głęboką polaryzację polityczną, która też ma wpływ na dzieci. Problemów jest mnóstwo, nie chce przesądzać, który z nich jest decydujący. Chciałabym zobaczyć badania na ten temat – powiedziała Anna Schmidt-Fic w TOK FM.
Sondaż Ipsos dla OKO.press i TOK FM zrealizowany metodą mixed mode (CATI i CAWI) 2-4 kwietnia 2024 roku. Liczba wywiadów realizowanych telefonicznie i online wynosi w przybliżeniu po 50 proc. na każdą z metod badawczych. Badanie na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie dorosłych Polek i Polaków, N=1000.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS