Komitet Standardów Rachunkowości opracował dla firm rekomendacje „Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19”. Mogą one być pomocne przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2020 r. Ten ostatni obowiązek trzeba wykonać w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego, czyli jeżeli rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym – do 31 marca 2021 r.
Kontynuacja działalności
Za jeden z ważniejszych tematów komitet uznał problem kontynuacji działalności. To bowiem będzie wpływać na sposób wyceny aktywów przyjęty w sprawozdaniu.
Jeżeli w firmie zapadnie decyzja o likwidacji (a więc nie można przyjąć założenia kontynuacji), to roczny raport trzeba będzie sporządzić z uwzględnieniem art. 29 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W takiej sytuacji aktywa wycenia się „po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od cen ich nabycia albo kosztów wytworzenia, pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości”.
Inwentaryzacja w pytaniach i odpowiedziach
Zobacz również
Dlatego tak ważna jest ocena sytuacji firmy na dzień bilansowy (najczęściej 31 grudnia) i przygotowanie prognozy (planu) na co najmniej najbliższy rok, czyli kolejne 12 miesięcy.
W tym celu zarząd (kierownik jednostki) powinien przeprowadzić analizę ryzyk i zagrożeń natury finansowej, operacyjnej lub innej, które negatywnie mogłyby wpłynąć na funkcjonowanie firmy.
W czasie pandemii taka analiza wymaga uwzględnienia szczególnych okoliczności, takich jak:
- czasowy zakaz prowadzenia niektórych działalności, bądź prowadzenie ich w nowym reżimie sanitarnym,
- zakłócenia w ciągłości produkcji i w łańcuchu dostaw,
- sytuacja dostawców i odbiorców oraz jej wpływ na przewidywaną rentowność czy kontynuację dostaw i usług,
- czasowe ograniczenia w dostępności pracowników z przyczyn zdrowotnych i opieki nad dziećmi,
- spadek popytu na wiele dóbr i usług,
- dofinansowania i ulgi stanowiące wsparcie rządowe oraz pozarządowe,
- zakaz przemieszczania się i podróżowania.
Trzeba też rozważyć – podpowiada KSR – czy zachowana będzie wystarczająca płynność, zapewniająca terminowe wywiązywanie się przez firmę ze zobowiązań, gdy staną się one wymagalne. Należy też przeanalizować, czy zachodzi potrzeba podjęcia działań naprawczych, w tym restrukturyzacyjnych.
KSR podkreśla, że zasadność i aktualność decyzji o zamiarze i zdolności jednostki do kontynuowania działalności trzeba potem dwukrotnie zweryfikować: pierwszy raz na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego, a drugi przed jego zatwierdzeniem.
We wprowadzeniu do sprawozdania finansowego należy opisać przesłanki i podjęte lub możliwe do podjęcia działania, na podstawie których zarząd (kierownik jednostki) uznał za zasadne założenie kontynuacji (niezależnie od tego, czy ostatecznie zostanie uznane, że występuje istotna niepewność co do założenia kontynuacji działalności).
Jeżeli sprawozdanie jest sporządzane zgodnie z załącznikiem 1 do ustawy o rachunkowości, to trzeba też zawrzeć odpowiednie wyjaśnienia w części „Dodatkowe informacje i objaśnienia”.
Inwentaryzacja inną metodą
Komitet odniósł się też do kwestii spisu z natury, która w czasie pandemii budzi liczne wątpliwości. Ten sposób inwentaryzacji jest bowiem dość utrudniony, chociażby ze względu na problemy ze skompletowaniem zespołów spisowych czy ograniczeniami w dostępie do niektórych obiektów (np. szpitali, domów pomocy społecznej).
KSR przypomniał, że jeżeli z uzasadnionych przyczyn nie można przeprowadzić spisu z natury, to ustawa o rachunkowości dopuszcza inwentaryzację poprzez porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikację wartości tych składników (art. 26 ust. 1 pkt 3).
W jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, wykonanie czynności związanych z weryfikacją, w tym jej udokumentowanie, należy zakończyć do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego, tj. 31 marca 2021 r. – podkreślił komitet.
Zwrócił zarazem uwagę na to, że ryzyko epidemiczne i związane z tym utrudnienia nie dotyczą wszystkich składników majątku. Dlatego według KSR decyzja o tym, czy skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy (inwentaryzacja w drodze weryfikacji) i czy jest to rzeczywiście jedyna droga inwentaryzacji, należy do zarządu ( … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS