A A+ A++

Na podstawowym poziomie rozumiana jako przejaw solidarności, wzajemnego wsparcia czy wprost, zwłaszcza w odniesieniu do święta, jakim jest festiwalowy czas – bycia razem. Biorąc trudne dla muzyków czasy za punkt wyjścia dla programowych i artystycznych rozważań, Kromer Festival Biecz rozpatrzy jednak ten termin znacznie głębiej.

Po pierwsze, festiwal stawia przed sobą niespotykane dotychczas wyzwanie – zaprasza do Biecza wyłącznie artystów polskich, by pokazać, że może być wsparciem, że może tę lokalną wspólnotę realizować w sposób najbardziej potrzebny – dając muzykom możliwość występów, obecności w przerwanym drastycznie przez epidemię życiu koncertowym i rynkowym, a wreszcie umożliwić zarobkowanie. Po drugie, dzięki transmisjom internetowym – festiwal będzie realizowany w formie hybrydowej, łączącej występy na żywo z transmisjami w kanałach internetowych festiwalu oraz na antenach współorganizatora i patronów Kromer Festival Biecz 2021 – TVP Kultura i Radia Kraków, wspólnota lokalna stanie się globalną, prowokując jednocześnie do analogicznych rozwiązań w dotkniętych konsekwencjami pandemii krajach.

Tytułowa Wspólnota to także wspólnota łącząca cały Stary Kontynent dzięki uniwersalnemu językowi muzyki i gęstej sieci kulturowej oplatającej wszystkie kraje Europy. Sieć ta przez wieki pozwalała na swobodny obieg kompozytorskich idei i tkała wspólny wszystkim ludziom imponujący materiał zwany historią kultury. Efektem tego jest szereg powiązań i wpływów, które odsłoni Kromer Festival Biecz i dzięki któremu zaproszeni na festiwal artyści będą mogli wykonać kompozycje polskie i europejskie osadzone w szerokim kontekście historycznym. Wyrazem wspólnoty – właściwej nam wszystkim, ale także pokazującej continuum kulturowe – będą także przedsięwzięcia pokazujące obecność dawnych mistrzów w życiu współczesnych kompozytorów i artystów, jak i użycie dawnego instrumentarium w dziełach powstających w wieku XXI. To przedsięwzięcie pokaże Kromer Festival Biecz jako wydarzenie aktualne, mimo że ex definitione poświęcone muzyce dawnych wieków. Dzięki tej perspektywie w bieckich świątyniach staną obok siebie muzycy grający w zgodzie z dawnymi praktykami wykonawczymi i muzycy grający na instrumentach współczesnych, zaś repertuary części koncertów będą przywoływać słowa Bernarda z Chartres – na ramiona gigantów muzyki wespną się kompozytorzy muzyki nowej, by pokazać publiczności dalszą perspektywę i zobaczyć więcej.

Paweł Szczepanik, dyrektor Kromer Festival Biecz

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUSA. Seryjny morderca zmarł w oczekiwaniu na egzekucję
Następny artykułIgrzyska olimpijskie w Tokio. Koszykówka 3×3 – porażka Polaków z Serbami