A A+ A++

Siły Powietrzne Holandii wycofują ze swojego arsenału ostatnie samoloty F-16. Z tej okazji organizują niezwykły przelot tych maszyn przez całe państwo.

Siły Powietrzne Holandii były jednym z pierwszych zagranicznych nabywców samolotów F-16. Są także jednym z czterech uczestników programu European Participating Air Forces, czyli zbioru państw, które jako jedyne budowały F-16 poza Stanami Zjednoczonymi. Teraz historia samolotów F-16 w Holandii kończy się w spektakularny sposób.

27 września formacja jednych z ostatnich F-16 w Siłach Powietrznych Holandii, odbędzie pożegnalny lot dookoła prawie całego kraju. Trasę przelotu wyznaczają miejsca, gdzie samoloty stacjonowały w Niderlandach przez ponad 40 lat.

Start odbędzie się o godz. 13.30 czasu lokalnego z lotniska wojskowego w miejscowości Volkel i zakończy lądowaniem na tym samym obiekcie dwie godziny później. Cała trasa pożegnalnego lotu holenderskich F-16 składa się z następujących miejscowości:

  • Volkel (start)
  • De Peel
  • Twente
  • Leeuwarden
  • Vlieland
  • Stacja kontroli operacji lotniczych Nieuw Milligen
  • Soesterberg
  • Haga
  • Woensdrecht
  • Breda
  • Gilze-Rijen
  • Eindhoven
  • Volkel (koniec)

Historia holenderskich F-16

Holandia w połowie lat 70. zakupiła 102 samoloty F-16 w wersjach A/B. Wszystkie z nich wyprodukowano w krajowych zakładach lotniczych Fokker. Pierwszy F-16 trafił do służby w holenderskich siłach powietrznych w czerwcu 1979 roku. Do 1992 roku Holendrzy wyprodukowali łącznie 213 samolotów F-16 w wersjach A/B, przez co posiadali jedną z największych flot tych maszyn na świecie.

Po okresie Zimnej Wojny Holandia zaczęła stopniowo zmniejszać liczebność F-16 w swoich Siłach Powietrznych. W 2003 roku posiadała już 108 maszyn. W pierwszej dekadzie XXI w. łącznie 21 samolotów sprzedano do innych państw (18 do Chile i 3 do Jordanii).

Od 1997 do 2002 roku Holandia prowadziła modernizację swoich F-16, wprowadzając Mid-life Update. Łącznie 68 samolotów zostało ulepszonych do standardu AM/BM, posiadając zdolności zbliżone do wersji Block 50/52, czyli maszyn, jakie dziś posiada m.in. Polska. Przez kolejne lata operacyjna flota F-16 w holenderskich siłach powietrznych spadła do lekko ponad 40 sztuk.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNa ten występ Kozidrak ciężko było patrzeć. „Tego się nie da odzobaczyć”
Następny artykułW ciągu zaledwie dwóch dni klienci stacji ORLEN uzbierali ponad 4,1 mln zł dla powodzian