Także podatek od posiadania pojazdów spalinowych będzie skorelowany z emisjami CO2 i NOx pojazdu.
Martini uważa, że koncepcja jest dyskusyjna, jeśli chodzi o realizację deklarowanego celu, czyli ochrony środowiska. – Czy faktycznie bardziej truje ten, który jeździ tym samym samochodem przez 20 lat czy ten kto regularnie wymienia na nowy co trzy lata (czy kalkulacja dotycząca obciążenia środowiska nie powinna również obejmować produkcji samochodu) – zastanawia się doradca podatkowy.
Czytaj więcej
Podkreśla, że ważne jest, żeby wprowadzenie tego nowego podatku nie spowodowało wykluczenia motoryzacyjnego znacznej części społeczeństwa, dla której koszt zakupu nowego samochodu jest nieosiągalny. – Wprowadzenie wysokiej corocznej opłaty nie spowoduje, że osoby takie kupią sobie nowy samochód tylko po prostu odbierze im się efektywnie prawo do korzystania z samochodów – wskazuje Martini.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że na koniec 2022 roku 23 proc. aut osobowych miało ponad 20 lat, tyle samo lekkich dostawczych o dmc do 3,5 tony, a w przypadku samochodów ciężarowych co piąty liczył ponad 20 lat.
Do marca powinien zacząć obowiązywać w Polsce system opłat drogowych w którym stawki ustalane są na podstawie wielkości emisji CO2.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS