W tunelu będą dwa tory z geometrią pozwalającą na jazdę z prędkością do 160 km/h. Inwestor wybrał technologie bezpodsypkową i zasilanie prądem stałym 3 tys. kV. Tunel o długości 4,6 km będzie miał 5 klatek schodowych.
Umowa z konsorcjum wykonawców tunelu została podpisana przez CPK w czwartym kwartale 2021 roku. Komora startowa znajduje się w Retkini, a przy Łodzi Fabrycznej znajdzie się komora demontażu (wspólna z tunelem aglomeracyjnym, budowanym przez PKP PLK). Prace budowlane już trwają, m.in. przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, znajdującym się przy Łodzi Fabrycznej i komorze startowej w Retkini.
Linia Warszawa – Łódź budowana będzie przez kilku wykonawców. Na całości trasy urządzenia sterowania ruchem kolejowym zainstaluje jedna firma, aby uniknąć kłopotów technicznych z łączeniem odcinków.
Pomiędzy stacjami pociągi będą jeździć bez semaforów, zastosowana zostanie samoczynna blokada liniowa, czyli ETCS poziomu 2. Będzie to pierwsza w Polsce linia bez semaforów, ponieważ przy założonych prędkościach nie wchodzi w grę inne rozwiązanie.
Finanse z budżetu i trochę z UE
Wiceminister infrastruktury Piotr Melepszak obiecuje, że całość „Y” zostanie oddana do użytku w 2035 roku. W projektowaniu jest przebieg torów z Łodzi do Sieradza, gdzie rozwidlą się na Poznań i Wrocław. Projekt obejmuje także wybudowanie do 2032 roku tunelu w Ożarowie pod Warszawą.
Na projekty kolejowe CPK wydało już pół mld zł z unijnego narzędzia CEF na 4 projekty (piąty w podpisywaniu), w tym na prace projektowe linii Łódź – Sieradz. Spółka będzie ubiegać się o kolejne pieniądze z UE i CEF jest najważniejszym źródłem.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS