A A+ A++

W dniu 3 października 2024 roku w Powiecie Mińskim odbył się konwent Wójtów i Burmistrzów, na którym poruszono kluczowe kwestie dotyczące lokalnych inwestycji oraz transportu. Spotkanie, zorganizowane przez nowe władze powiatu, skupiło się na problemach związanych z dofinansowaniem inwestycji oraz planach rozbudowy infrastruktury kolejowej.

Problemy z dofinansowaniem inwestycji w powiecie mińskim

Jednym z głównych tematów konwentu była niekorzystna sytuacja dotycząca dofinansowania inwestycji w gminach powiatu mińskiego. Starosta Remigiusz Górniak zwrócił uwagę, że samorządy z tego regionu otrzymują o 25% mniej środków z dotacji unijnych w porównaniu do gminy ściany wschodniej o podobnych dochodach. Wysokość dofinansowania wynosi obecnie zaledwie 50%, co znacząco ogranicza możliwości realizacji kluczowych projektów, takich jak przebudowa dróg czy budowa kanalizacji i wodociągów.

Podczas konwentu podkreślono, że konieczne jest wprowadzenie mechanizmu rekompensującego różnice w dofinansowaniu, aby zapewnić równy dostęp do środków dla wszystkich gmin. Wiele z nich nie osiąga średniej województwa, co prowadzi do dalszych niedoborów w finansowaniu lokalnych inwestycji.

Analiza sytuacji i planowane działania

W odpowiedzi na trudności związane z finansowaniem, Stowarzyszenie Metropolia Warszawa zleciło przeprowadzenie analizy sytuacji powiatu mińskiego. Eksperci mają za zadanie przedstawić rzetelne wyliczenia oraz oszacować straty wynikające z przynależności do jednego z najbogatszych regionów Polski. Szacunkowe straty mogą wynosić nawet 250 milionów złotych. Wyniki tej analizy zostaną przedstawione Marszałkowi Województwa, a samorządy powiatu mińskiego przygotują listę najbardziej potrzebnych inwestycji, które nie mogą być zrealizowane z powodu braku środków.

Perspektywy rozwoju infrastruktury kolejowej

Na konwencie zaprezentowano również pozytywne informacje dotyczące rozwoju infrastruktury kolejowej. Pracownicy spółki PKP PLK omówili krajowy program budowy tuneli i wiaduktów, który ma na celu poprawę przepustowości linii kolejowej Warszawa-Wschodnia – Siedlce. W ramach tego programu planowane jest zbudowanie bezkolizyjnych przejazdów w Cegłowie i Halinowie oraz wiaduktu kolejowego w Mrozach. Dofinansowanie dla pojedynczej inwestycji może wynieść nawet 60 milionów złotych, a realizacja tych projektów ma się zakończyć do 2030 roku.

W dalszej perspektywie, do 2032 roku, planowane jest dobudowanie dodatkowych torów na linii kolejowej Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Siedlce. Takie działania mają na celu zwiększenie liczby połączeń w ruchu pociągów podmiejskich oraz poprawę warunków podróży dla mieszkańców powiatu mińskiego.

Wg inf z: Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZaproszenie do udziału w konkursie dla dzieci i młodzieży „Znam mojego przodka, był…”
Następny artykułNowe mosty, asfalt i buspasy. Tak ma wyglądać al. Unii Lubelskiej w Lublinie. Oto szczegóły inwestycji