2020-12-26 06:00
publikacja
2020-12-26 06:00
Dotacje do zakupu elektrycznych samochodów to rozwiązanie, które wzbudza kontrowersje. Sprawdzamy, gdzie jest ono stosowane.
Informacje, które niedawno opublikowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wskazują, że w większości krajów Unii Europejskiej wprowadzono rozwiązania zachęcające do zakupu aut elektrycznych. Takie zachęty są dość kontrowersyjne, jeżeli koszt ich funkcjonowania de facto ponoszą wszyscy podatnicy.
Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl na podstawie danych ACEA postanowili sprawdzić, jak różnią się rozwiązania promujące zakup niskoemisyjnych samochodów w poszczególnych krajach UE. Analizujemy też, jak duża jest popularność aut elektrycznych w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Hybrydy i auta na wodór też łapią się na dopłaty
Po przeanalizowaniu danych ACEA można stwierdzić, że dopłaty oraz inne zachęty stosowane w krajach Unii Europejskiej dotyczą nie tylko typowych samochodów elektrycznych. Właśnie dlatego warto przypomnieć pewne skróty związane z pojazdami niskoemisyjnymi, które znalazły się w poniższej tabeli:
- BEV (Battery Electric Vehicles) – samochody elektryczne nie posiadające dodatkowego silnika spalinowego, dla których źródło napędu stanowi energia magazynowana w akumulatorach
- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) – samochody z napędem hybrydowym, których akumulatory są ładowane poprzez wtyczkę
- EREV (Extended Range Electric Vehicle) – samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu posiadające silnik spalinowy jako generator do ładowania akumulatorów
- FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) – samochody napędzane silnikiem elektrycznym, który jest zasilany prądem pozyskiwanym z ogniw wodorowych
Zakup wyżej wymienionych rodzajów aut przez nabywców prywatnych (w praktyce najczęściej pojazdów BEV i PHEV) premiuje dziewiętnaście krajów członkowskich UE. Czechy wspierają tylko nabywanie pojazdów niskoemisyjnych przez firmy i jednostki sektora publicznego.
W 2020 r. dodatkowych zachęt dla nabywców niskoemisyjnych aut nie przewidywały natomiast następujące państwa: Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Łotwa, Litwa oraz Malta.
„W tej grupie relatywnie wysokim udziałem pojazdów niskoemisyjnych w sprzedaży cechowały się tylko dwa kraje: Belgia (3,2%) oraz Dania (4,2%)” – dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Wsparcie zwykle dotyczy tylko nowych pojazdów
Informacje zaprezentowane w poniższej tabeli wskazują również, że wsparcie zakupu samochodów niskoemisyjnych przez osoby prywatne zwykle dotyczy nowych aut. Wynika to między innymi z faktu, że rynek używanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych nie jest jeszcze bardzo rozwinięty. W tym kontekście warto jednak zwrócić uwagę, że tempo rozwoju wspomnianego rynku wtórnego będzie inne w Szwecji i na przykład Polsce.
„Szwecja cechuje się bowiem jedenastoprocentowym udziałem pojazdów niskoemisyjnych w sprzedaży. Jeżeli zaś chodzi o Polskę, to analogiczny wynik na razie wynosi około 0,5%” – komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jakie są ograniczenia dotacji na auta niskoemisyjne?
Analiza przeprowadzona przez ekspertów Ubea.pl pokazuje również, że częstą praktyką jest wyznaczanie maksymalnych limitów cenowych dla dotowanych pojazdów. W przypadku Polski limit cenowy dotyczący aut BEV jest stosunkowo niski, a wsparcie kształtuje się na niewysokim poziomie (znacznie mniejszym niż na Słowacji i Węgrzech).
Główną barierą pozostaje jednak niekorzystna relacja między poziomem wynagrodzeń i kosztem zakupu typowego samochodu elektrycznego lub hybrydowego.
„Tego problemu nie rozwiążą rządowe dotacje. Musiałyby być one bowiem nierealistycznie wysokie i przyznawane bardzo często” – podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zachęty dla prywatnych nabywców aut niskoemisyjnych w krajach UE (2020 r.) |
||
---|---|---|
Nazwa kraju ↓ |
Rodzaj zachęty dla prywatnych nabywców osobowych samochodów niskoemisyjnych |
Udział pojazdów niskoemisyjnych w sprzedaży |
Austria |
Dopłata dla nabywców samochodów: 3000 euro na auta BEV oraz FCEV i 1250 euro w przypadku samochodów PHEV oraz EREV. |
3,5% |
Chorwacja |
Dopłata dla nabywców samochodów: 9200 euro na auta BEV oraz 4600 euro w przypadku samochodów PHEV. |
brak danych |
Estonia |
Bonus 5000 euro dla nabywców samochodów BEV z ceną poniżej 50 000 euro. |
0,3% |
Finlandia |
Dopłata 2000 euro do zakupu lub leasingu aut BEV z ceną do 50 000 euro. |
6,9% |
Francja |
Bonus (max. 7000 euro) dla nabywców aut emitujących do 20 g CO2/km. Bonus do 5000 euro dla właścicieli starszych aut przy zakupie nowego lub używanego pojazdu emitującego do 50 g CO2/km (z ceną do 60 000 euro). |
2,8% |
Grecja |
Zwrot 15% ceny netto zakupu auta BEV (do 5500 euro) oraz dodatkowe 1000 euro po złomowaniu starszego pojazdu. |
0,4% |
Hiszpania |
Dopłaty do zakupu aut BEV (max. 5000 euro) oraz PHEV (do 2600 euro). |
1,4% |
Holandia |
Program dopłat (SEPP) dla nabywców samochodów BEV (nowych lub używanych). |
15,0% |
Irlandia |
Dopłaty wynoszące maksymalnie 5000 euro do zakupu aut BEV oraz PHEV emitujących do 50 g CO2/km. |
4,1% |
Luksemburg |
Zwrot do 5000 euro podatku po zakupie auta BEV lub FCEV. Możliwy też zwrot podatkowy do 2500 euro na auta PHEV emitujące do 50 g CO2/km. |
brak danych |
Niemcy |
Bonus przy zakupie aut BEV i FCEV: 9000 euro (cena do 40 000 euro) lub 7500 euro (przy wyższej cenie). Bonus przy zakupie aut PHEV: 6750 euro (cena do 40 000 euro) lub 5625 euro (przy wyższej cenie). |
3,0% |
Polska |
Dopłata 15% (max. 18 750 zł) do zakupu aut BEV kosztujących co najwyżej 125 000 zł. |
0,5% |
Portugalia |
Dopłaty do 3000 euro przy zakupie aut BEV. |
5,7% |
Rumunia |
Dopłaty do zakupu aut BEV (10 000 euro) oraz samochodów PHEV emitujących do 50 g CO2/km (4250 euro). Dodatkowo bonus 1250 euro za złomowanie starego auta. |
0,9% |
Słowacja |
Dopłaty do zakupu aut BEV (8000 euro) oraz PHEV (5000 euro). |
0,4% |
Słowenia |
Dopłaty do zakupu aut BEV (7500 euro) oraz PHEV/EREV (4500 euro). |
0,9% |
Szwecja |
Dopłaty do zakupu aut BEV (60 000 SEK) oraz PHEV emitujących do 70 g CO2/km (do 10 000 SEK). |
11,3% |
Węgry |
Dopłaty do aut BEV wynoszące odpowiednio 7350 euro (cena zakupu do 32 000 euro) oraz 1500 euro (cena: 32 000 euro – 44 000 euro). |
1,9% |
Włochy |
Bonus wynoszący maksymalnie 6000 euro przy zakupie aut emitujących do 70 g CO2/km (z ceną do 50 000 euro). |
0,9% |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych ACEA |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS