W czwartek 25 lutego został upubliczniony raport z kontroli 11 największych pasażerskich przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury kolejowej PKP PLK S.A. i Urząd Transportu Kolejowego (UTK) pod kątem bezpieczeństwa.
Badanie objęło okres od 2018 do 2020 r. (pierwsze półrocze). Dotyczyło także spółki Koleje Małopolskie. W opinii kontolerów przewoźnicy kolejowi dbali o stan techniczny taboru oraz właściwe kwalifikacje maszynistów, kierowników pociągów i konduktorów. Większość urządzeń odpowiedzialnych za wykrywanie usterek taboru spółka PKP PLK utrzymywała w dobrym stanie technicznym, a Urząd Transportu Kolejowego właściwie nadzorował przewoźników kolejowych. Najwyższa Izba Kontroli zwraca jednak uwagę, że negatywny wpływ na bezpieczeństwo ma m.in. starzejący się tabor.
W 2018 r. 27 procent pojazdów realizujących przewozy regionalne i aglomeracyjne miało minimum 40 lat. Stan ten, poza zagrożeniami związanymi z podwyższoną awaryjnością starzejących się pojazdów kolejowych, prowadził do niespełniania oczekiwań pasażerów w zakresie wyposażenia pociągów w: klimatyzację, dostęp do internetu, miejsca dla rowerów i większego bagażu, urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z wagonów przez osoby o ograniczonej zdolności ruchowej itp. udogodnienia.
Wciąż niebezpiecznymi miejscami pozostają też przejazdy kolejowo-drogowe. W latach 2018-2020 (I półrocze) doszło do 8 poważnych wypadków (w tym 5 na przejazdach niestrzeżonych) oraz 701 wypadków (w tym 167 na przejazdach niestrzeżonych). Główną przyczyną było przede wszystkim niewłaściwe zachowanie użytkowników dróg i pieszych oraz generalny brak dwupoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami w Polsce.
NIK wystąpiła do ministra infrastruktury o podjęcie działań m.in. umożliwiających modernizację i zakupy nowych pojazdów kolejowych oraz nałożenie na przewoźników obowiązku wyposażania pociągów pasażerskich w defibrylatory oraz szkolenia pracowników drużyn konduktorskich w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
A Wy co sądzicie o bezpieczeństwie na kolei, także w kontekście realizowanych obecnie w naszym regionie inwestycji?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS