Polityka fiskalna wpływa na zachowania zdrowotne. Im niższa cena, tym jest większa zachęta do sięgania po dany produkt. Ma to szczególne znaczenie w przypadku osób młodych, a to one właśnie są konsumentami tanich papierosów – podkreśla w rozmowie z ISBzdrowie prof. dr n med. Wojciech Rogowski, Koordynator Oddziału Onkologii w Wojewódzkim Szpitalu i. m. Janusza Korczaka w Słupsku.
Wyższa stawka akcyzy na papierosy
Głównym celem ustawy jest ograniczenie inicjacji nałogu oraz konsumpcji przez dotychczasowych palaczy. W tym celu Niemcy zdecydowali się podnieść najbardziej ceny papierosów z najniższych segmentów cenowych jako najbardziej atrakcyjnych dla młodych. Zgodnie z przyjętym planem na lata 2022-2026, podnoszona sukcesywnie będzie stawka akcyzy na papierosy, a także zmieniony będzie sposób jej naliczania. Spowoduje to, że ceny papierosów najtańszych będą co roku wzrastać nominalnie bardziej od papierosów droższych.
Stawka kwotowa akcyzy na papierosy wynosi obecnie w Niemczech 98,2 euro na tysiąc sztuk. Od stycznia 2022 r wzrośnie o prawie 11 proc do poziomu 108,8 euro za tysiąc sztuk, by osiągnąć w 2026 r. poziom 122,8 euro za tysiąc sztuk. Niemcy, dostrzegając problem promocji cenowych wpływających przede wszystkim na decyzje zakupowe młodzieży, zdecydowali się obniżać tę część akcyzy, która uzależniona jest od ceny sprzedaży, czyli tę o której decyduje producent. Obecnie wynosi ona 21,69 proc. ceny detalicznej, by spaść do 19,84 proc. Zabieg ten ma też na celu zwiększenie wpływów budżetowych. W Polsce część procentowa nadal ma bardzo wysoki poziom 32,05 proc., co sprzyja promocjom i zmniejsza zyski państwa.
Obecne zmiany są uzupełnieniem kompleksowej strategii rządu niemieckiego, która zapobiega taktycznemu obniżaniu cen przez producentów papierosów. Za Odrą funkcjonuje tzw. mechanizm Minimalnego Podatku Całkowitego na papier … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS