Kanadyjski parlament chce walczyć z paliwami kopalnymi. Procedowana właśnie ustawa C-372 zabrania ich promowania i publicznego umniejszania ich wpływu na środowisko naturalne. Osoby, które nie zastosują się do jej zapisów, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości nawet 1 mln dolarów kanadyjskich. Ze stacji benzynowych znikną też wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe i promocje.
Pamiętacie, jak kilka lat temu Volkswagen promował swoje silniki wysokoprężne hasłem “TDI – Clean Diesel”? Jeśli wszystko pójdzie po myśli kanadyjskich parlamentarzystów, taka naklejka na samochodzie “kosztować” może lokalnego kierowcę nawet blisko 1,5 mln zł. To efekt procedowanej właśnie ustawy C-372 o zakazie reklamy paliw kopalnych. Na czym polegać ma nowe kanadyjskie prawo?
Ustawa to odpowiedź na “bezprecedensowe i egzystencjonalne” zagrożenie dla ludzi, jakie stanowią zmiany klimatyczne w “Kanadzie i całym świecie”. Procedowany właśnie projekt ustawy, który poddano pierwszemu czytaniu w kanadyjskiej Izbie Gmin (odpowiednik polskiego Sejmu), zakłada karanie osób negujących destrukcyjny wpływ paliw kopalnych na środowisko. Podobnie jak w przypadku używek pokroju alkoholu i papierosów, przepisy przewidują nie tylko zakaz reklamy, ale też wszelkiego rodzaju promocji – w tym zachęt finansowych – namawiających do zakupu benzyny, autogazu czy oleju napędowego.
W punkcie 6. proponowanego brzmienia ustawy C-372 czytamy, że:
Kolejny punkt precyzuje, że prawo zabraniać ma: “promowania paliw kopalnych lub produkcji paliw kopalnych w sposób fałszywy, wprowadzający w błąd lub oszukańczy” lub też “mogący wywołać błędne wrażenie co do właściwości, skutków i zagrożenia dla zdrowia lub środowiska”.
By uciąć wszelkie wątpliwości ustawodawca precyzuje, że chodzi o emisje związane zarówno z produkcją jak i samym stosowaniem paliw kopalnych.
Zakaz nie ogranicza się jedynie do kuszenia bilbordami reklamowymi. W projekcie czytamy np., że sprzedawca nie może oferować jakiekolwiek wynagrodzenia za zakup paliwa kopalnego, w tym:
- prezentów dla nabywcy lub osoby trzeciej,
- premii,
- rabatów pieniężnych,
- prawa do udziału w grze, losowaniu, loterii, konkursie itd.
Nie będzie też mógł oferować dostarczenia paliwa kopalnego “bez wynagrodzenia pieniężnego lub w zamian za zakup produktu lub usługi albo wykonanie usługi”.
O tym, że autorzy projektu traktują go bardzo poważnie najlepiej świadczą zapisy dotyczące kar. Producenci, którzy naruszą ujęty w punkcie 6. zakaz promowania paliwa kopalnego, narażają się na karę grzywny w wysokości do 1 mln dolarów kanadyjs … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS