Zakup biznesu Tesco w Polsce przez właściciela sieci Netto to największa transakcja w handlu nad Wisłą od momentu przejęcia hipermarketów Real przez Auchan. Jej wartość to 900 mln zł.
Los całej transakcji znajduje się teraz w rękach urzędów antymonopolowych. Komisja Europejska, na wniosek polskich władz, przekazała sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To właśnie ta instytucja zdecyduje, czy zachodzi ryzyko zaburzenia zasad konkurencji na lokalnych rynkach sprzedaży detalicznej codziennych towarów konsumpcyjnych. Sprawa jest już w toku.
Tesco i imperialne plany w Polsce
Tesco pojawiło się w Polsce w 1995 roku. Kilka lat temu było wiceliderem rynku (po Biedronce) z obrotami na poziomie 11 mld zł. Jeszcze w 2014 r. miało 455 sklepów, a wcześniejsze plany mówiły nawet o 600. Wtedy jednak spółka zaczęła mieć problemy na macierzystym rynku brytyjskim i skończyły się pieniądze na dalszy rozwój.
Część sklepów w Polsce okazała się nierentowna, a wiele innych wymagało renowacji. Tesco zaczęło zamykać po kilka lub kilkanaście placówek rocznie i sprzedawało je innym podmiotom. W ciągu siedmiu lat liczba sklepów zmniejszyła się o ponad 100.
Tesco Polska osiągnęło w roku finansowym 2019/20 przychody (bez VAT i paliw) w wysokości ok. 6,8 mld zł i stratę operacyjną przed uwzględnieniem kosztów nadzwyczajnych w wysokości ponad 119 mln zł. Z kolei w tym samym roku finansowym sprzedane 301 sklepów w Polsce wygenerowało sprzedaż, wyłączając VAT i stacje benzynowe, w wysokości 4,7 mld zł i zanotowało stratę przed opodatkowaniem w wysokości 532 mln zł, uwzględniając pozycje specjalne (głównie koszty restrukturyzacji i utratę wartości).
Dlaczego Tesco przegrało w Polsce?
Powszechnie uważa się, że Tesco w Polsce dobiła przegrana wojna z dyskontami – zwłaszcza z Biedronką, Lidlem, a także krajowym Dino. Do tego doszły wspomniane problemy na rynku brytyjskim. To jednak nie wszystko.
Filip Kowalik już w ubiegłym roku wypunktował w „Forbesie” wszystkie przyczyny, dzięki którym brytyjska sieć przestała być atrakcyjna dla Polaków. Obok wspomnianej przegranej wojny z dyskontami, wymienił także m.in. sam format skle … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS