1 lipca kończy się dwuletni okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych w oparciu o tzw. uchwałę krajobrazową. Przedsiębiorcy zainteresowani sytuowaniem reklam na terenie Krakowa mają coraz mniej czasu na sprawdzenie jaka forma i gabaryt nośnika reklamowego są dozwolone w danej strefie.
Uchwała krajobrazowa dzieli miasto na trzy strefy i podobszary określające zasady sytuowania urządzeń reklamowych w Krakowie. Szczegółowy podział jest dostępny tutaj.
Czasu na dostosowanie tablic, szyldów i urządzeń reklamowych jest coraz mniej. Po 1 lipca 2022 r. należy liczyć się z postępowaniem administracyjnym, które może zakończyć się naliczeniem kar pieniężnych za każdy dzień trwania tego postępowania – aż do momentu dostosowania szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego lub jego usunięcia.
Kara za 1m2 szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).
Przypomnijmy, że uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020 r. Od tego momentu badana była zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami uchwały, znajdujących się na terenie Krakowa. Równolegle prowadzono postępowania administracyjne odnośnie nałożenia w drodze decyzji kary pieniężnej oraz obowiązku dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia do wymogów uchwały albo ich usunięcia.
Postępowania, jakie zostały wszczęte po wejściu w życie uchwały dzielą się na dwa rodzaje: dla nośników umiejscowionych przed i po tym terminie.
W przypadku prowadzonych postępowań dotyczących nośników reklamowych zamontowanych przed 1 lipca 2020 r., właściciele reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową lub właściciele gruntu, na którym jest umiejscowiona taka reklama – są informowani, że mają czas na dostosowanie ich do wytycznych, zawartych w uchwale do końca obowiązywania okresu przejściowego, czyli do 1 lipca 2022 r. W takim przypadku nie są nakładane kary finansowe, jedynie właściciele reklam są powiadamiani, że jeżeli to nie nastąpi w wyznaczonym czasie, wówczas dopiero będą nakładane sankcje wynikające z przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Dla nośników reklamowych, które zostały zamontowane po wejściu w życie uchwały, organ gromadzi dokumentację, w tym nakazuje właścicielowi reklamy przedstawienie dokumentów potwierdzających zgodność tej reklamy z zapisami uchwały.
Obecnie Wydział Architektury i Urbanistyki UMK prowadzi działania w celu weryfikacji istniejących urządzeń reklamowych i doinformowania inwestorów na temat niezgodnych parametrów reklam.
Na dzisiaj zakończono ponad 200 postępowań dotyczących badania legalności reklamy, na około 900 prowadzonych postępowań, około 700 wciąż pozostaje w toku. Do tej pory, nie doszło do nałożenia żadnej kary pieniężnej.
W wyniku działań Zarządu Dróg Miasta Krakowa (odpowiadającego za reklamy w pasie drogowym), od początku obowiązywania tzw. uchwały krajobrazowej – usunięto ponad 1500 reklam, a w drodze prowadzonych postępowań za nielegalne zajęcie pasa drogowego, interwencji, braku możliwości kontynuacji decyzji zezwalającej na zajęcie – liczba decyzji o odmowie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego wyniosła 862.
pokaż metkę
Osoba publikująca:
Tomasz Róg
Podmiot publikujący:
Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji:
2022-05-25
Data aktualizacji:
2022-05-25
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS