W Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym kino było jednym z najbardziej lubianych sposobów spędzania wolnego czasu. Gwiazdy filmowe były wynoszonymi na piedestały ikonami, na filmy z Dymszą, Bodo, Żabczyńskim, Ordonówną chodzili wszyscy. Niezwykły rozwój przeżywały również operetki, rewie i kabarety. Polska muzyka tamtych lat idealnie wpisała się w obowiązującym wówczas model rozrywki – lekkiej, skrojonej pod mieszczańskie gusta, a jednak obdarzonej osobliwym urokiem, wdziękiem, a niekiedy i smakiem.
W tym samym czasie z racji dogodnego położenia nad morzem w Gdyni zaczęło się na początku XX wieku rozwijać letnisko nadmorskie, odwiedzane coraz liczniej przez Polaków z głębi kraju. W 1921 ruszyła budowa „portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu”. Kierownikiem budowy został Tadeusz Wenda. W czerwcu 1927 tegoż roku weszły do Gdyni dwa niewielkie, zbudowane w Gdańsku statki pasażerskie (SS Gdańsk i SS Gdynia), a 11 marca 1930 roku dokonano otwarcia regularnej linii pasażerskiej z Gdyni do Nowego Jorku.
W 1934 roku Gdynia stała się największym portem na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków, a zarazem najnowocześniejszym portem w Europie. Z małej rybackiej wioski powstało w ciągu dziesięciu lat nowoczesne miasto z nowoczesną infrastrukturą, bogatym życiem kulturalnym i naukowym, będącym dumą Polski międzywojennej. Pięć dni przed wybuchem II wojny światowej na placu Grunwaldzkim dał koncert Jan Kiepura.
Połączenia pasażerskie ze Stanami Zjednoczonymi w latach 30 były w efekcie rosnącą falą emigracji, niemal oknem na świat dla szukających lepszego życia Polaków. W tym okresie, w Stanach Zjednoczonych królował jazz. Stamtąd pochodził jeden z najbardziej rozpoznawalnych muzyków tego gatunku, który upowszechnił jazz na całym świecie: wokalista i trębacz Louis Armstrong. Lata 30 to era swingu. Powstają cieszące się popularnością musicale – jedyna rdzennie amerykańska forma muzyczno – teatralna. Nie słabną powstające standardy jazzowe wykonywane przez Freda Astaire, Elle Fitzgerald czy Louisa Armstronga.
W Polsce muzykę jazzową popularyzowało radio, w którego programie w 1937 roku jazz zajmował najwięcej czasu antenowego z programów muzycznych. Pod koniec lat 30. pojawiła się w Polsce swingowa faza jazzu, uprawiana przez big bandy Henryka Warsa czy Jerzego Petersburskiego.
W dniu odsłonięcia pomnika Tadeusza Wendy Miasto Gdynia zaprasza na koncert “Gdynia morze dźwięków”. Przeboje lat 20′ i 30′ w Polsce i na świecie wykonają:
- Karolina Leszko – wokal
- Rocznik 1986. Pochodzi z Krakowa. Absolwentka wokalistyki jazzowej Akademii Muzycznej w Katowicach.
- Przełomowym momentem jej kariery wokalnej było zajęcie pierwszego miejsca w konkursie Korowód podczas Grechuta Festival 2009, czego efektem jest płyta “Ścieżki przedeptane” .
- Szerokiej publiczności Karolina Leszko dała się poznać jako uczestniczka telewizyjnych programów muzycznych The Voice of Poland ( 2011, 2015) , Must be the music(2014) otaz THE FOYR (20210.
- W 2017 roku wystąpiła ze swoim singlem “Oboje wiemy” w koncercie DEBIUTY podczas Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.
- Karolina współpracowała z Grażyną Łobaszewską, Kasią Kowalską, Hanną Banaszak, Justyną Steczkowską, Zbigniewem Wodeckim, Staszkiem Soyką, Markiem Piekarczykiem oraz Jackiem Wójcickim oraz wieloma innymi artystami.
- Karierę rozwija nie tylko w Polsce – w 2013 roku nawiązała stałą współpracę z kilkoma renomowanymi orkiestrami w Norwegii, z którymi koncertuje do dziś.
- Dnia 20 września 2019 roku, na koncercie Michela Buble w krakowskiej arenie, Karolina spełniła jedno ze swoich największych marzeń. Podczas wspólnego wykonania piosenki When I Fall In Love artysta porównał jej głos do Celine Dion. Duet ten stał się medialną sensacją ( zarejestrowany film w ciągu kilku dni osiągnął ponad milion odsłon). Obecnie pracuje nad autorską płytą pt. „Wreszcie”.
- Daniel Cebula- Orynisz – wokal
- Absolwent wydziału jazzu w Katowicach. Doktorant Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest wokalistą, wykładowcą akademickim, trenerem zespołów wokalnych.
- Dyrygent warsztatów gospel, które odbywają się w całej Polsce. Współpracuje na stałe z chórami i zespołami wokalnymi w Polsce i za granicą.
- Występuje w produkcjach musicalowych Teatru Rozrywki w Chorzowie. Jest finalistą 6. edycji programu The Voice of Poland, laureatem Festiwalu Twórczości Niezapomnianych Artystów Polskich ,,Pejzaż bez Ciebie”.
- Współpracował z wieloma znanymi osobistościami polskiej sceny muzycznej, m. in. Marcinem Wyrostkiem, Edytą Górniak, Margaret, Natalią Kukulską, Stanisławem Soyką.
- Orkiestra Kameralna Tricity
- Sekcja Rytmiczna (fortepian, kontrabas, perkusja, saksofon)
- Ariel Ludwiczak – dyrygent, kierownik muzyczny
- Absolwent Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Ukończył także studia podyplomowe w specjalności Zarządzanie w kulturze na wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
- Był stypendystą i uczestnikiem zimowej edycji LPP Erasmus i ABAM w Tallinie (Estonia) w 2009 roku dotyczącej interpretacji oraz wykonawstwa muzyki współczesnej.
- Jako dyrygent i organizator wydarzeń kulturalnych aktywnie udziela się w życiu artystycznym pomorza i nie tylko, ściśle współpracując z instytucjami kultury.
- Jest założyciel i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Tricity. Współpracował z artystami, spośród których należałoby wymienić m. in.: Krzesimira Dębskiego, Sławka Uniatowskiego, Macieja Pospieszalskiego, Trio Andrzeja Jagodzińskiego, Marcina Wyrostka, Wojciecha Staroniewicza, Macieja Miecznikowskiego, Andrzeja Wojciechowskiego czy Pawła Zagańczyka występując na scenach Opery Leśnej w Sopocie, Opery Bałtyckiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Filharmonii Szczecińskiej, Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.
- Od 2011 roku rozpoczął współpracę z Polską Filharmonią Kameralną Sopot w charakterze koordynatora artystycznego. W sezonie artystycznym 2014-2015 Ariel Ludwiczak był dyrygentem-rezydentem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot w programie stypendialnym Instytutu Muzyki i Tańca.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS