A A+ A++

Kilka lat temu – „statek roku”, teraz – jego następca na potrzeby tego samego klienta. Hybrydowy prom P137 został zwodowany w gdyńskiej stoczni Crist i jednostkę czekają jeszcze prace wykończeniowe. To konstrukcja bazująca na rozwiązaniach ze słynnej „Elektry”, która wypłynęła z Gdyni w 2017 i powodzeniem przewozi pasażerów na krótkich trasach po wodach terytorialnych Finlandii.

Na jego bocznej burcie zobaczymy dwa charakterystyczne napisy. Pierwszy, „hybrid” – podkreśla jego nowoczesny, mniej szkodliwy dla środowiska sposób zasilania, drugi – „built by Crist SA” – to już dumne podkreślenie, że jednostka powstała właśnie tutaj, w gdyńskiej stoczni. Na razie jako P137, bez docelowej nazwy, ale najważniejsze już wiadomo – trafi do fińskiego armatora FinFerries i bardzo przypomina wcześniejszą konstrukcję na potrzeby tego samego zamawiającego, „Elektrę”.

Nowy prom już na wodzie

Nowy hybrydowy prom ze stoczni Crist jest nieco krótszy od swojego pierwowzoru – ma 70 metrów długości („Elektra” ma ponad 97 metrów) i pomieści na swoim pokładzie maksymalnie do 52 samochodów osobowych oraz 200 pasażerów. Jest dwustronny, więc jego załadunek i rozładunek może przebiegać szybciej, szybkie jest też jego ładowanie, bo baterie zasilające napęd jednostki mogą naładować się z lądu w zaledwie kilka minut. Awaryjnie na pokładzie zainstalowano też spalinowe generatory.

Jak informuje branżowy portal GospodarkaMorska.pl, w piątek, 21 października w Gdyni miało miejsce oficjalne wodowanie najnowszej konstrukcji lokalnej stoczni. W stoczniowym doku zanurzono jednostkę, która wymaga jeszcze prac wykończeniowych. Na przełomie roku nowy prom ma wypłynąć już do zamawiającego – operatora promowego FinFerries, który obsługuje połączenia na wodach Finlandii. Docelowo jednostka „made in Gdynia” będzie kursować między Nauvo i Korppoo.

Gdyńsko-fińska współpraca z sukcesami

Przypomnijmy, że przytaczana wcześniej „Elektra” również popłynęła z Gdyni do Finlandii, gdzie z powodzeniem służy dla tego samego armatora. Gdy w 2017 roku doczekała się swojego wodowania, była pierwszym hybrydowym promem w Europie i zaledwie drugim na świecie. Innowacyjną technologię doceniła cała branża, przyznając konstrukcji z Crista prestiżowy tytuł „Ship Of The Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018.

Prom “Elektra”, czyli pierwszy hybrydowy prom ze stoczni Crist na zamówienie FinFerries – nagradzany m.in. tytułem statku roku, fot. mat. prasowe Crist / archiwum

Łącznie FinFerries zamówił w gdyńskiej stoczni Crist do tej pory trzy nowoczesne, hybrydowe promy – pierwszy to „Elektra”, drugi to natomiast zwodowana latem tego roku „Altera”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPierwsze w Polsce Queer Muzeum powstanie przy Marszałkowskiej
Następny artykułPolacy ubożeją, grozi nam fala bezdomności. Coraz więcej osób szuka pomocy w bankach żywności