Kilka lat temu – „statek roku”, teraz – jego następca na potrzeby tego samego klienta. Hybrydowy prom P137 został zwodowany w gdyńskiej stoczni Crist i jednostkę czekają jeszcze prace wykończeniowe. To konstrukcja bazująca na rozwiązaniach ze słynnej „Elektry”, która wypłynęła z Gdyni w 2017 i powodzeniem przewozi pasażerów na krótkich trasach po wodach terytorialnych Finlandii.
Na jego bocznej burcie zobaczymy dwa charakterystyczne napisy. Pierwszy, „hybrid” – podkreśla jego nowoczesny, mniej szkodliwy dla środowiska sposób zasilania, drugi – „built by Crist SA” – to już dumne podkreślenie, że jednostka powstała właśnie tutaj, w gdyńskiej stoczni. Na razie jako P137, bez docelowej nazwy, ale najważniejsze już wiadomo – trafi do fińskiego armatora FinFerries i bardzo przypomina wcześniejszą konstrukcję na potrzeby tego samego zamawiającego, „Elektrę”.
Nowy prom już na wodzie
Nowy hybrydowy prom ze stoczni Crist jest nieco krótszy od swojego pierwowzoru – ma 70 metrów długości („Elektra” ma ponad 97 metrów) i pomieści na swoim pokładzie maksymalnie do 52 samochodów osobowych oraz 200 pasażerów. Jest dwustronny, więc jego załadunek i rozładunek może przebiegać szybciej, szybkie jest też jego ładowanie, bo baterie zasilające napęd jednostki mogą naładować się z lądu w zaledwie kilka minut. Awaryjnie na pokładzie zainstalowano też spalinowe generatory.
Jak informuje branżowy portal GospodarkaMorska.pl, w piątek, 21 października w Gdyni miało miejsce oficjalne wodowanie najnowszej konstrukcji lokalnej stoczni. W stoczniowym doku zanurzono jednostkę, która wymaga jeszcze prac wykończeniowych. Na przełomie roku nowy prom ma wypłynąć już do zamawiającego – operatora promowego FinFerries, który obsługuje połączenia na wodach Finlandii. Docelowo jednostka „made in Gdynia” będzie kursować między Nauvo i Korppoo.
Gdyńsko-fińska współpraca z sukcesami
Przypomnijmy, że przytaczana wcześniej „Elektra” również popłynęła z Gdyni do Finlandii, gdzie z powodzeniem służy dla tego samego armatora. Gdy w 2017 roku doczekała się swojego wodowania, była pierwszym hybrydowym promem w Europie i zaledwie drugim na świecie. Innowacyjną technologię doceniła cała branża, przyznając konstrukcji z Crista prestiżowy tytuł „Ship Of The Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018.
Prom “Elektra”, czyli pierwszy hybrydowy prom ze stoczni Crist na zamówienie FinFerries – nagradzany m.in. tytułem statku roku, fot. mat. prasowe Crist / archiwum
Łącznie FinFerries zamówił w gdyńskiej stoczni Crist do tej pory trzy nowoczesne, hybrydowe promy – pierwszy to „Elektra”, drugi to natomiast zwodowana latem tego roku „Altera”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS