A A+ A++

“Niedziela jest kluczowa” – powiedział agencji Associated Press naczelny pilot Zarządu Kanału Sueskiego (SCA). Dodał, że tego dnia przeprowadzone będą dwie próby ściągnięcia statku z powrotem na tor wodny, a ewentualne niepowodzenie tej operacji określi kolejne kroki akcji ratunkowej, które najprawdopodobniej będą obejmowały częściowe rozładowanie jednostki.

ZOBACZ: Blokada Kanału Sueskiego. Nowe doniesienia ws. kontenerowca

Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmują pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagają przypływy. Podczas pełni Księżyc, Ziemia i Słońce ustawione są w jednej linii, przez co przypływy są wyższe, a odpływy niższe – wyjaśnia AP.

Akcję ratunkową może jednak utrudnić to, że w części nabrzeża kanału pod dziobem statku, która jest pogłębiana natrafiono na skaliste podłoże – informuje Reuters, opierając się na dwóch źródłach w SCA. Agencja dodaje, że cały czas nie jest do końca jasne, na jakiego rodzaju podłożu utknęła ustawiona obecnie w poprzek kanału jednostka, a od tego zależy, jak szybko uda się uwolnić statek.

“Ster się nie ruszał, a teraz już działa”

Prezes SCA generał broni Osama Rabie powiedział w niedzielę w egipskiej telewizji Extra News, że prace przyniosły już pewne efekty, przyznał jednak, że nie może określić, kiedy kanał zostanie odblokowany. “Ster się nie ruszał, a teraz już działa, śruba okrętowa pracuje, pod dziobem nie było wody, teraz już jest” – zaznaczył postęp akcji.

ZOBACZ: Szósty dzień walki o odblokowanie Kanału Sueskiego. Czeka ponad 320 statków

Rabie przekazał także, że prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi zarządził przygotowania do rozładowania statku. Taka możliwość jest też rozważana przez właściciela kontenerowca i specjalistów pracujących przy akcji ratunkowej. Szef SCA powiedział, że spedytorom dotkniętym blokadą tego jednego z najważniejszych morskich szlaków handlowych świata zostaną zaoferowane zniżki. Dodał, że wierzy, iż śledztwo wykaże brak winy SCA w wypadku.

Wcześniej w niedzielę informowano, że na miejsce zablokowania kontenerowca zmierzają dwa ciężkie holowniki.

Blokada Kanału Sueskiego

We wtorek pływający pod banderą Panamy 400-metrowy kontenerowiec Ever Given, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.

ZOBACZ: Tak wygląda z satelity kontenerowiec Ever Given blokujący Kanał Sueski [ZDJĘCIA]

Zamknięcie tej kluczowej drogi morskiej już wpłynęło na ceny ropy i transportu morskiego na świecie, a ewentualne dalsze przedłużenie blokady może poważnie wpłynąć na światowy handel i łańcuchy dostaw. Przez kanał przepływa około 10 proc. światowego handlu, szlak jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą. W niedzielę na przejście przez kanał oczekiwało co najmniej 369 statków. 

ms/PAP

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOgniem na wprost. Polityka parówkowa
Następny artykułIga Świątek i Bethanie Mattek-Sands w ćwierćfinale debla w Miami. Rozgromiły Chinki